بررسی ارتباط بین رضایت و فرسودگی شغلی پرستاران با رضایت بیماران در شهر شیراز در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به این که بیماران اغلب کیفیت خدمات ارایه شده از بیمارستان را بر پایه درک خود از مراقبت پرستاری بنا می کنند و چون خدمات پرستاری نقش بسیار مهمی در رضایت بیماران دارد، می توان انتظار داشت که متغیرهای رضایت شغلی و فرسودگی شغلی پرستاران بر رضایت بیماران تاثیرگذار باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر رضایت و فرسودگی شغلی پرستاران بر رضایت بیماران در بیمارستان های شهر شیراز انجام یافته است.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. در این مطالعه با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای 280 نفر از پرستاران شاغل و 560 نفر از بیماران بستری در بیمارستان های شهر شیراز به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های رضایت شغلی Spector (1996) و فرسودگی شغلی Maslach (1996) و پرسشنامه محقق ساخته رضایت بیماران استفاده شد. داده ها به وسیله نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل و از مدل های معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی جهت سنجش مدل تحقیق استفاده گردید.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد دو متغیر رضایت شغلی و فرسودگی شغلی پرستاران بر رضایتمندی بیماران اثرگذار است. همچنین بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی پرستاران رابطه منفی و معنادار برقرار است (001/0 p<).
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود که با تمرکز روی عوامل موثر بر رضایت شغلی و فرسودگی شغلی پرستاران و رفع کمبودها و سازمان دهی حرفه پرستاری و بهبود سیستم پرداخت و عادلانه کردن آن، زمینه برای بالا بردن سطح کیفیت مراقبت و رضایتمندی هرچه بیش تر بیماران فراهم شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1345692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!