تاثیر آموزش مهارت ارتباط با بیمار به پرستاران بر کاهش درد بیماران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

درد یکی از معمول ترین علائم بالینی است. پرستاران ازجمله افراد کلیدی هستند که بیشترین ارتباط با بیماران دارند و ازآنجاکه یکی از مسوولیت های مهم پرستاران ارزیابی و کنترل درد، تامین آسایش و جلوگیری از ناراحتی بیماران است. این مطالعه باهدف تعیین تاثیر آموزش مهارت ارتباط با بیمار به پرستاران بر کاهش درد بیماران انجام شد.

مواد و روش ها

یک پژوهش تجربی با انتخاب 30 پرستار شاغل در بخش های داخلی و جراحی بیمارستان قائم (عج) و امام رضا(ع) مشهد با نمونه گیری تصادفی انجام شد. کارگاه 2 روزه 8 ساعته آموزش ارتباط پرستار- بیمار برای پرستاران برگزار شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه دموگرافیک، کنترل و توجه به درد و ارتباط، که قبل و 4 هفته بعد مداخله توسط پرستاران و3 بیمار به ازای هر پرستار تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آمارهای استنباطی تجزیه وتحلیل گردید.

یافته ها

ازنظر پرستاران نمره ارتباط پرستار- بیمار قبل آموزش 95/5 ± 6/21 و بعد آموزش 11/4 ± 7/35 و میانگین نمره توجه به درد قبل آموزش 35/0 ± 8/13 و بعد آموزش 57/2 ± 5/19 بود که تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0P<). ازنظر بیماران نتایج نشان داد که میانگین نمره ارتباط پرستاران با آنان قبل آموزش 78/5 ± 3/21 و بعد آموزش 09/4 ± 9/35 و میانگین نمره توجه به درد قبل آموزش 76/3 ± 4/15 و بعد آموزش 01/3 ± 2/27 بود که تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0P<).

نتیجه گیری

یافته ها نشان می دهند که آموزش مهارت های ارتباطی و برقراری ارتباط پرستار- بیمار بر کاهش درد بیماران تاثیر دارد. لذا لازم است که مدیران و مسئولین محترم آموزش پرستاران، ارتقاء مهارت هایی ارتباطی پرستاران را موردتوجه قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1346836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!