حجم کار ماما در حالات مختلف تقسیم وظیفه در پایگاه بهداشت

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
نظام سلامت کشورمان علیرغم دستیابی به نتایج درخشان در ارائه خدمات سلامت با چالش هایی مانند کمبود و توزیع نامناسب منابع و نامتناسب بودن توسعه منابع انسانی با نیازهای سلامت جامعه روبرو است. این چالش ها مدیران نظام سلامت را ناگزیر از دقت در محاسبه حجم کار نیروها در واحدهای ارائه خدمات سلامت می کند. یکی از این واحدهای ارائه خدمات سلامت، پایگاه های بهداشت هستند. حالات مختلفی از تقسیم وظایف بین ماما و نیروی بهداشت خانواده در پایگاه های بهداشت قابل تصور است. این مطالعه حجم کار و تعداد نیروی موردنیاز را در پایگاه های بهداشت در حالات متفاوت تقسیم وظیفه برای نیروها بررسی می کند.
مواد و روش ها
در این مطالعه با رویکرد ترکیبی و مدنظر قرار دادن روش پیله رودی و توجه به روش (WISN (Workload Indicator Staffing Need سازمان بهداشت جهانی، حجم کار ماما برای یک پایگاه بهداشت با جمعیت استاندارد در شهر کاشان در حالات مختلف تقسیم کار محاسبه و مقایسه گردید.
یافته ها
اگر ماما فقط خدمات تخصصی را ارائه نماید، حجم کار او تنها 3/5 درصد کل حجم خدمات بهداشت خانواده در یک پایگاه با جمعیت استاندارد 12500 نفر است. درصورتی که وی علاوه بر خدمات تخصصی خدمات برنامه سلامت مادران را نیز به جمعیت پایگاه ارائه نماید این نسبت 24 درصد می شود. در این دو حالت یک ماما و سه نیروی بهداشت خانواده موردنیاز است. در حالتی که ماما خدمات تخصصی را به همه ارائه و سایر خدمات بین ماما و نیروهای بهداشت خانواده تقسیم شود، حجم کار این دو نیرو برابر و یک ماما و دو نیروی بهداشت خانواده نیاز خواهد بود.
بحث و نتیجه گیری
درصورتی که ماما در پایگاه های بهداشت تنها به ارائه خدمات تخصصی و حتی برنامه سلامت مادران بپردازد، حجم کار او در مقایسه با نیروی بهداشت خانواده کم خواهد بود؛ بنابراین تقسیم همه خدمات بین ماما و نیروهای بهداشت خانواده ضمن رعایت عدالت در تقسیم کار و افزایش دسترسی، کارایی بالاتری دارد اما کیفیت خدمات نیز باید مدنظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
850 تا 857
لینک کوتاه:
magiran.com/p1346911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!