بررسی بیان نسبی 103-miR در سلول های تک هسته ای خون محیطی مدل رت مبتلا به دیابت نوع 2 و پیش دیابت

پیام:
چکیده:
مقدمه

دیابت نوع 2 شایع ترین بیماری متابولیکی مزمن است که نرخ شیوع آن به سرعت در حال افزایش است و تعداد افراد زیادی را مبتلا می کند. علت این بیماری، ناشناخته است و گفته می شود برهمکنش عوامل ژنتیک، اپی ژنتیک و محیطی از جمله چاقی مستعد کننده ی ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 هستند. miRNA به عنوان یکی از عوامل کلیدی در تنظیم بیان ژن با مهار ترجمه و یا تجزیه ی mRNA عمل می کند و این احتمال وجود دارد که miRNA ها در رخداد مقاومت انسولین و دیابت نوع 2 نقش داشته باشند. یافته های جدید استفاده از سلول های تک هسته ای خون محیطی را به عنوان منعکس کننده ی وضعیت پاتولوژیک بافت ها معرفی کرده اند که می تواند منبع مناسبی جهت مطالعات و تشخیص های مولکولی در بیماری ها همچون بیماری دیابت نوع 2 باشد. از جمله miRNAهای دخیل در مراحل مختلف دیابت نوع 2، به خصوص مقاومت انسولین به عنوان اولین و مهم ترین عامل خطر دیابت نوع 2، 103-miR می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی بیان نسبی 103-miR در سلول های تک هسته ای خون محیطی رت های مبتلا به دیابت القا شده به واسطه ی رژیم غذایی چرب/ تزریق STZ (Streptozotocin) در دو مرحله ی پیش دیابت و دیابت و مقایسه ی آن با رت های سالم بود.

روش ها

مدل حیوانی دیابت نوع 2 با استفاده از ترکیب رژیم غذایی با چربی بالا و تزریق دوز پایین STZ (mg/kg 35) ایجاد شد. سلول های تک هسته ای خون محیطی رت های مبتلا در دو مرحله ی پیش دیابت (قبل از تزریق STZ) و دیابت (پس از تزریق) و همچنین رت های سالم جدا سازی شد. RNA با استفاده از Trizol از سلول ها استخراج و سپس به cDNA (Complementary DNA) تبدیل شد. سطح بیان 103-rno-miR به وسیله ی تکنیک qRT-PCR (Quantitative reverse transcriptase- polymerase chain reaction) و حضور معرف SYBR Green و با استفاده از پرایمر های اختصاصی LNA TM 103- Primerset rno-miR سنجیده شد.

یافته ها

ترکیب رژیم غذایی چرب همراه با تزریق دوز پایین STZ می تواند دیابت نوع 2 را به خوبی در رت ها القا کند. میانگین بیان 103-rno-miR در رت ها در مرحله ی دیابت و پیش دیابت نسبت به رت های سالم تفاوت معنی داری (050/0 ≥ P) را نشان داد.

نتیجه گیری

یافته های پژوهش حاضر، اهمیت 103-miR را در پاتوژنز دیابت نوع 2 به خصوص در مراحل اولیه نشان می دهد و همچنین امکان مناسب بودن سلول های تک هسته ای خون محیطی را به عنوان یک منبع در دسترس و غیر تهاجمی در مطالعات و یا تشخیص های مولکولی برای پیش بینی و پیگیری شرایط بیماری دیابت فراهم می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348544 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!