مروری بر علل مغایرت گروه بندی مستقیم و معکوس سیستم ABO، توزیع فراوانی این عوامل در ایران و جهان و راهکارهای مرتفع سازی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تعیین گروه خونی ABO، مهم ترین آزمایشی است که قبل از انتقال خون باید انجام گیرد. انتقال خون با گروه های خونی ناسازگار از نظر ABO، می تواند به واکنش های حاد همولیتیک، بیماری های بدخیم و در موارد کنترل نشده و شدید، به مرگ و میر منجر شود.
روش ها
گروه بندی مستقیم یا سلولی (بررسی آنتی ژن های سطح گلبول های قرمز) و گروه بندی غیر مستقیم یا سرمی (بررسی آنتی بادی های موجود در سرم) از جمله شایع ترین آزمایش هایی هستند که امروزه برای تعیین گروه خونی افراد در آزمایشگاه ها به صورت روزانه انجام می شوند. تفسیر نتایج حاصل از آزمایش های سلولی و سرمی دارای اهمیت بسیار می باشد و در صورت عدم تطابق نتایج این دو آزمایش، باید قبل از گزارش، آزمایش های تکمیلی انجام شود و در صورت نیاز فوری به تزریق خون، باید از گلبول های قرمز گروه O جهت انتقال خون استفاده شود. هدف از این مقاله ی مروری، جمع بندی کلی از علل دخیل در مغایرت نتایج آزمایش سرمی و سلولی و ارایه ی راهکار های ممکن برای حل این مشکل و همچنین بررسی و مقایسه ی تعدادی از موارد معدود بررسی شده در ایران در این زمینه است.
نتیجه گیری
عوامل انسانی در دنیا و عوامل ذاتی در ایران، به عنوان مهم ترین عوامل موثر بر مغایرت گروه بندی مستقیم و معکوس سیستم ABO گزارش شده اند. این موضوع، نشان از تفاوت هایی بنیادی در فراوانی این عوامل در ایران نسبت به سایر کشورها دارد. شناخت عوامل موثر بر این تفاوت ها، گامی مهم در راستای ارتقای کیفی سامانه ها و فرایندهای اهدا و انتقال خون است و نیازمند بررسی های بومی گسترده، مداوم و جدی در ایران می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p1348547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!