تاثیر دانش بر نوآوری صنایع جدید

نویسنده:
چکیده:
در عصر اقتصاد دانایی، دانش اثر مستقیمی بر نوآوری بویژه در صنایع جدید با رشد سریع دارد. میزان، شدت و کیفیت روابط صنایع با علوم و دانش، نقش فزاینده ای را در تعیین بازدهی سرمایه گذاری های تحقیقاتی و آموزشی در زمینه های رقابت جویی، رشد، ایجاد شغل و کار و کیفیت زندگی ایفا می کند. برقراری چنین روابط مستمر وسیستماتیک، موید توانایی کشور ها به جذب و نگهداری نیروی کار کیفی حائز شرایط است. تجارب دنیا نشان می دهد که تحقیقات و اهداف تجاری سازی با هم سازگار بوده و یکدیگر را تقویت می کنند. لذا کشورها در رابطه با برقراری مدل های انعطاف پذیرروابط صنایع و بخش تولید دانش، جالش های جدیدی را تجربه می کنند. برای دستیابی به وضعیت مطلوب در این موضوع باید ماهیت، اهمیت نسبی کانالهای تعامل دو بخش، ساختارهای انگیزشی و تشکیلات نهادی آنها شناسایی ارزیابی شوند.
در این راستا مطالعه و مقایسه روند ارتباط صنعت و دانشگاه در کشورهای مختلف جهان، مسیر حرکت آنها، ساز و کارهای به کار گرفته شده و نتایج حاصل از این ارتباط، برای دست یابی به یک الگو یا الگوهای پیوند صنعت و دانشگاه به میزان زیادی تحت تاثیر عوامل داخلی کشورها طراحی و اجرا می شوند و هر یک از کشورها راه های مختلفی را مورد آزمایش قرار داده اند، ولی معمولا جریانهای عمومی تری نیز یافت می وشند، که می توانند مورد توجه و استفاده قرار گیرند.مطالعات چنین نشان می دهد که درجهان توسعه یافته ارتباط و همکاری بین صنعت و دانشگاه از پشتوانه قوی برخوردار می باشد. در این کشورها غالبا، تحولات صنعتی از دانشگاه آغاز شده و دانشگاه ها پیشگام توسعه صنعتی بوده اند. در حالی که در کشورهای در حال توسعه این ارتباط ضعیف است. هر چه این ارتباط ضعیف باشد، توسعه فناوری به کندی صورت می گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1354919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!