بررسی تاثیر اجرای برنامه مراقبتی بر اساس الگوی سازگاری روی بر عزت نفس سالمندان خانه های سالمندان ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
افزایش روزافزون جمعیت سالمندان، مستلزم توجه هر چه بیشتر به سازگاری مثبت با این دوره حساس از زندگی می باشد. بهره گیری ازنظریه های پرستاری به ویژه الگوی سازگاری روی در تبدیل رفتارهای ناسازگار به رفتارهای سازگار و نهایتا ارتقاء عزت نفس سالمندان، می تواند موثر باشد. مطالعه حاضر جهت تعیین تاثیر اجرای برنامه مراقبتی بر اساس الگوی سازگاری روی بر عزت نفس سالمندان خانه های سالمندان ارومیه انجام شده است.
مواد و روش کار
پژوهش حاضر، مطالعه ای تجربی از نوع قبل و بعد می باشد. 60 نفر از سالمندان که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه کنترل (30 نفر) و مداخله (30 نفر) تخصیص داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ بود که قبل و بعد از مداخله در دو گروه تکمیل شد. برنامه مراقبتی بر اساس نتایج حاصل از فرم بررسی و شناخت روی، طراحی و در گروه مداخله به صورت دو جلسه آموزش عمومی سالمندان و چهار جلسه انفرادی در جهت دست کاری محرک های اصلی در طول 5/1 ماه اجرا و 1 ماه پیگیری شد. تجزیه وتحلیل داده ها به وسیله نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه بیانگر آن بود که میانگین نمرات عزت نفس سالمندان بعد از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنی دار دارد (P< 0.001). میانگین نمرات عزت نفس سالمندان در گروه مداخله بعد از اجرای برنامه مراقبتی افزایش یافت که آزمون آماری تی زوج این افزایش را معنادار نشان داد (P< 0.001).
بحث و نتیجه گیری
اجرای برنامه مراقبتی بر اساس الگوی سازگاری روی تاثیر مثبتی در افزایش عزت نفس سالمندان داشت؛ بنابراین توصیه می شود ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و پرستاران با تقویت سازگاری در سالمندان بر اساس تئوری های پرستاری و برنامه ریزی مراقبتی باعث بهبود عزت نفس سالمندان خانه های سالمندان شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
926 تا 934
لینک کوتاه:
magiran.com/p1358945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!