مطالعه مقایسه ای روش های کشت و PCR جهت تشخیص آلودگی شیر خام گاوهای به ظاهر سالم به مایکوباکتریوم اوویوم تحت گونه پاراتوبرکلوزیس

نویسنده:
چکیده:
معرفی: مایکوباکتریوم اوویوم تحت گونه پاراتوبرکلوزیس عامل بیماری یون گاوی است که به عنوان یک بیماری های عفونی مزمن محسوب می شود. نکته مهم از نظر بهداشت مواد غذایی، نقش احتمالی این باکتری در ایجاد بیماری کرون در انسان می باشد. شیوع بالای آلودگی با این باکتری در گاوهای شیری در سرتاسر جهان گزارش شده است. در این ارتباط تشخیص باکتری مذکور در شیر دام های سالم و مشکوک به آلودگی از مهم ترین اقدامات جهت جلوگیری از گسترش عفونت محسوب می شود. کشت در محیط اختصاصی به عنوان روش مرجع برای تشخیص این باکتری می باشد. اما در عین حال، روش PCR با شناسایی میکروارگانیسم های کند رشد نظیر مایکوباکتریوم اوویوم تحت گونه پاراتوبرکلوزیس، این امکان را فراهم می کند تا در زمان بسیار کوتاه بتوان از این روش به عنوان یک آزمایش تشخیصی با حساسیت بالا استفاده کرد. لذا در پژوهش حاضر، آزمایش های کشت و PCR بر روی نمونه های خامه و رسوب شیر 160 راس گاو شیری به ظاهر سالم، انجام گردید. با بررسی یافته های حاصله بر اساس آزمون آماری کاپا مشاهده گردید، توافق بین کشت و PCR با محصول bp 400 تقریبا کامل، توافق بین کشت و PCR با محصول bp.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1359348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!