مقایسه اثر عصاره هیدروالکلی مویز و دیازپام بر میزان سرمی هورمون کورتیکوسترون در موش های سفید آزمایشگاهی نر بالغ

پیام:
چکیده:
اضطراب و استرس های مختلف از طریق تحریک محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنالباعث افزایش میزان گلوکوکورتیکوئیدها در خون می گردند که در دراز مدت می توانند سلامت جسمانی و روانی فرد را به خطر اندازند.این مطالعه با هدف مقایسه اثر عصاره هیدروالکلی مویز و دیازپام بر میزان کورتیکوسترون درسرم خون موش های آزمایشگاهی نربالغ انجام گردید. در این مطالعه از 48 سر موش سفید آزمایشگاهی نر بالغ استفاده شد که به 6 گروه 8 تایی شامل گروه های کنترل (فاقد تیمار)، شاهد (دریافت کننده آب مقطر) و 4 دسته تجربی دریافت کننده دوزهای 100 و200، 400 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره هیدروالکلی مویز و دریافت کننده دوز 1 میلی گرم بر کیلوگرم دیازپام به صورت گاواژ تقسیم شدند. پس از 15 روز که موش ها در ماز صلیبی مورد ارزیابی استرس قرار گرفتند، با خون گیری از قلب آنها میزانهورمون کورتیکوسترون اندازه گیری و نتایج با کمک آزمون های تجزیه واریانس یک طرفه و توکی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که عصاره هیدروالکلی مویز در دوزهای 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم باعث افزایش معنی دار (05/0P≤) و دیازپام باعث کاهش معنی دار(01/0P≤)در میزان سرمی کورتیکوسترون می شوند. دیازپاماحتمالا از طریق گیرنده های بنزودیازپینی و با تسهیل اثر مهاری گابا و عصاره مویز احتمالا از طریق تحریک مسیرهای نورآدرنرژیک به ترتیب باعث کاهش و افزایش میزان کورتیکوسترون در خون می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1359737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!