تاثیر عصاره گیاه بادرنجبویه بر میزان تکثیر ویروس های روتا، مولدگاستروآنتریت حاد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
روتاویروس ها در طبیعت گسترش وسیعی دارند. این ویروس عامل گاستروآنتریت حاد به صورت اپیدمیک و اندمیک در کودکان 24-2 ماه می باشد. در این راستا، با توجه به نبود واکسن برای این ویروس، روش های درمانی رایج؛ تامین آب و الکترولیت های از دست رفته بدن کودک است که این روش تبعا تاثیر مستقیمی بر خود ویروس مولد ندارد. این تحقیق با هدف بررسی خاصیت ضدویروسی مستقیم عصاره گیاه بادرنجبویه در شرایط in vitro در کاهش تیتر و همانندسازی روتاویروس انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه پس از کشت سلول رده BSC-1 و تهیه بذر ویروسی، تیتر ویروس به روش رید- مونچ (Reed-muench) تعیین گردید، سپس عصاره به روش پرکولاسیون استخراج شد. در ادامه، توکسیسیتی عصاره ها بر منولایر سلولی و تاثیر مستقیم عصاره بادرنجبویه بر سوسپانسیون ویروسی طی زمانهای صفر و یک ساعت بعد، بررسی و تلقیح ویروس به سلول انجام گرفت.
یافته ها
در این بررسی در مرحله اول، عصاره بادرنجبویه در غلظت 200 میکروگرم بر میلی لیتر تاثیر توکسیسیتی بر رده سلول BSC-1نداشت. همچنین تاثیر مستقیم این مقدار از عصاره بر سوسپانسیون ویروسی در مرحله زمانی جذب و نفوذ ویروس روتا (Rota) به سلول باعث کاهش تیتر ویروس از TCID50)104/49) به TCID50) 102/66) شد. در مرحله دوم، تاثیر مستقیم عصاره بادرنجبویه در طی مدت یک ساعت مجاورت با سوسپانسیون ویروسی باعث کاهش تیتر ویروسی از TCID50) 104/49) به صفر شد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، عصاره بادرنجبویه در جلوگیری از تکثیر ویروس روتا موثر می باشد. لذا این گیاه می تواند در درمان عفونت های گاستروآنتریت روتاویروسی مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1361983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!