مطالعه اثرات فراکسیون های ان بوتانول و اتیل استات گیاه سیاه دانه (Nigella sativa) بر دانسیته نورون های حرکتی شاخ قدامی نخاع بعد از ضایعه کمپرسیون عصب سیاتیک موش صحرایی

پیام:
چکیده:
مقدمه
کمپرسیون عصب سیاتیک از عواملی است که باعث تخریب جسم سلولی نورون های شاخ قدامی نخاع می شود. گیاه سیاه دانه دارای طیف وسیعی از خواص فارماکولوژیکی است. این مطالعه به منظور تعیین اثر فراکسیون اتیل استات و فراکسیون ان بوتانول سیاه دانه بر دانسیته نورون های شاخ قدامی نخاع پس از کمپرسیون عصب سیاتیک موش صحرایی انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه 24 موش صحرایی نر نژاد ویستار به وزن250 تا300 گرم به طور تصادفی در چهار گروه 6تایی شامل گروه های کنترل، کمپرسیون، تیمار A (کمپرسیون+ فراکسیون ان بوتانول با دوز mg/kg75)، تیمار B (کمپرسیون+ فراکسیون اتیل استات با دوز mg/kg75)، تقسیم شدند. در گروه کنترل، عضله در محل عصب سیاتیک بدون آسیب شکافته شد. در گروه های کمپرسیون و تیمار، عصب سیاتیک پای راست تحت کمپرسیون(60 ثانیه) قرار گرفت. در گروه های تیمار عصاره در دو نوبت به صورت داخل صفاقی تزریق شد. پس از 28 روز با روش پرفیوژن از قطعات کمری L2-L4 نخاع نمونه برداری گردید و پس از پاساژ بافتی و تهیه برش های 7 میکرونی سریال، رنگ آمیزی با آبی تولوئیدین صورت گرفت. سپس دانسیته نورون های حرکتی شاخ قدامی نخاع با روش دایسکتور و متد استریولوژی محاسبه شد.
نتایج
دانسیته نورونی تفاوت معنی داری را در گروه کنترل و کمپرسیون نشان داد(0/05>p). دانسیته نورونی در گروه های تیمار A افزایش معنی داری داشت(0/05>p). اما دانسیته نورونی در گروه های تیمار B در مقایسه با گروه کمپرسیون افزایش معنی داری نداشت(0/05
نتیجه گیری
فراکسیون ان بوتانل سیاه دانه باعث افزایش دانسیته نورونی شده و اثرات نوروپرتکتیوی دارد که احتمالا ناشی از مواد آنتی اکسیدان و ضدالتهاب موجود در این فراکسیون می باشد. اما افزایش دانسیته نورونی در فراکسیون اتیل استات معنی دار نبوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1612 تا 1622
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!