جداسازی و خالص سازی و تعیین ساختار ترکیبات اصلی موجود در اندام هوایی گیاه Hippomarathrum microcarpum

پیام:
چکیده:
مقدمه
خانواده چتریان یکی از خانوده های بزرگ گیاهی با پراکنش گسترده در جهان محسوب می شود. جنس Hippomarathrum یکی از اعضای خانواده بزرگ چتریان است و 28 گونه در سراسر دنیا دارد که از این بین گونه H. microcarpum در شمال، شمال غرب، غرب و مرکز ایران و همچنین ترکیه، قفقاز و عراق پراکنده است.
هدف
در این بررسی ترکیبات اصلی موجود در عصاره اتیل استاتی حاصل از قسمت های هوایی گیاهHippomarathrum microcarpum مورد مطالعه قرار گرفته اند.
روش بررسی
در این مطالعه از روش های کروماتوگرافی ستونی و کروماتوگرافی لایه نازک برای جداسازی و خالص سازی ترکیبات استفاده شده است و ترکیبات خالص شده به وسیله داده های 1H-NMR و 13C-NMRشناسایی شدند.
نتایج
در نتیجه این مطالعه دو کومارین (استول (1) و ایزوایمپراتورین (2)) و یک استرول (β-سیتوسترول (3)) از عصاره اتیل استاتی گیاه جداسازی و شناسایی شدند.
نتیجه گیری
حضور کومارین های شاخصی همچون استول و ایزوایمپراتورین در گیاه H. microcarpum سبب اهمیت این گیاه می شود. این کومارین ها کاربردهای متنوعی در طب سنتی داشته و مطالعات جدید اکثر این کاربردها را تایید کرده و اثرات جدیدتری از این کومارین ها را مشخص کرده است. با توجه به اینکه مطالعه زیادی درخصوص اندام هوایی این گیاه صورت نگرفته است و نیز با توجه به اثرات مهم کومارین های جدا شده از آن، انجام مطالعات بیشتردر زمینه فیتوشیمی و نیز بررسی اثرات بیولوژیک این گیاه لازم به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
147
لینک کوتاه:
magiran.com/p1364762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!