واکنش میزان رشد، محتوای پروتئین و اسیدچرب جلبک دسمودسموس کوناتئوس درشرایط کمبود و انباشتگی نیتروژن

پیام:
چکیده:
مقدمه
میزان بیومس و محتوای بیوشیمیایی (به ویژه اسیدهای چرب، پروتئین و رنگدانه ها) جلبک های تک سلولی نقش مهمی را در تولید تجاری این میکروارگانیسم ایفا می کنند. نتایج پژوهش ها نشان داده هست که غلظت نیتروژن از عوامل موثر بر میزان رشد و ترکیب بیوشیمیایی جلبک های تک سلولی است.
مواد و روش ها
در این پژوهش، ریز جلبک دسمودسموس کوناتئوس (خانواده سندسماسه، کلروفیتا) در محیط کشت BM، دمای 25 درجه سانتی گراد و اسیدیته 7 تحت تاثیر غلظت های مختلف نیتروژن در یک دوره 12 روزه پرورش داده شد. به منظور تعیین تراکم سلولی و زمان دو برابر شدن جمعیت ریزجلبکی، شمارش جلبک ها به شکل روزانه و با استفاده از لام هموسیتومتری انجام گرفت. تعیین میزان اسیدهای چرب و پروتئین ریزجلبک ها نیز با برداشت توده جلبک در مرحله سکون انجام شد.
نتایج
بالاترین میزان رشد ویژه (0.35 ± 0.09 در روز) و تراکم سلولی (105×1/01 ± 36 سلول در میلی لیتر) در غلظت 2/5 میلی مولار نیتروژن به دست آمد. همچنین، متوسط بیش ترین میزان اسیدهای چرب با چند پیوند غیراشباع، 25/31 درصد، در غلظت بالای نیتروژن (5 میلی مولار) و کم ترین مقدار، 17/01 درصد، در تیمار فاقد نیتروژن مشاهده شد. بیشینه میزان پروتئین، 35/81 درصد، نیز در غلظت 5 میلی مولار و کمینه آن، 11/14درصد، تیمار فاقد نیتروژن به دست آمد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که غلظت مواد مغذی مختلف نقش مهمی در پرورش ریز جلبک ها داشته و بسته به نوع مواد مغذی هر گونه کاهش یا افزایش در غلظت آن تغییراتی را در فیزیولوژی و ارزش غذایی ریزجلبک ها موجب می شود. در این مطالعه، غلظت 2/5 میلی مولار نسبت به سایر غلظت ها در عوامل موثر مورد مطالعه همانند میزان رشد نتایج بهتری نشان داد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
59 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1365622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!