بررسی باورها و رفتارهای ورزشی و فعالیت فیزیکی زنان حین بارداری و پس از زایمان بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده

پیام:
چکیده:
مقدمه
کمبود فعالیت فیزیکی در بروز چاقی، بیماری های قلبی عروقی موثر است. بارداری فعالیت فیزیکی را محدود میکند. هدف از این مطالعه تعیین باورها و رفتارهای مربوط به به ورزش و فعالیت فیزیکی خانمها در دوران حاملگی و پس از زایمان بود.
روش پژوهش: طی یک مطالعه مقطعی میزان فعالیت فیزیکی واعتقادات ورزشی 200خانم در دوره یکساله پس از زایمان با استفاده از پرسشنامه جهانی فعالیت فیزیکی (Global (Physical Activity) سازمان بهداشت جهانی و پرسشنامه اعتقادات ورزشی بر اساس تئوری رفتاری برنامه ریزی شده، بررسی شد. داده ها توسط نرم افزار13 SPSS و با استفاده از آماره های توصیفی و تست غیر پارامتریک wilcoxon، و در سطح معنی داری 05/ 0< P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
فراوانترین اعتقادات رفتاری در حاملگی و پس از زایمان عبارت بود از: ورزش خلق وروحیه را بهتر،استرس را کم،وزن را کنترل وایجاد تناسب اندام می کند. همسر،مادر و کارکنان بهداشتی درمانی بیشترین افراد تاثیر گذار بودند. خستگی، بی حالی و نداشتن انرژی، محدودیت های جسمی مانند ویار ونداشتن وقت پس از زایمان شایعترین موانع ورزش بودند. هیچ یک از افراد میزان بالای فعالیت فیزیکی نداشتند.در حاملگی (5/19%) میزان متوسط و (5/80%) میزان کم وپس از حاملگی (3%) میزان متوسط و (97%) میزان کم فعالیت فیزیکی را داشتند. میزان کل فعالیت فیزیکی درحاملگی بیشتر از بعد از زایمان بود(P<0.05).
نتیجه گیری
میزان فعالیت فیزیکی بعد از بارداری درمقایسه با حاملگی کم و کاهش یافته بود. دوران حاملگی و پس از زایمان سبک زندگی بی تحرک را ایجاد می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1367463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!