بهینه سازی اثر اعمال فراصوت و افزودن گلوکز بر میزان رشد سلولی ساکارومایسس سرویزیه (PTCC 5269) با روش پاسخ سطح (RSM)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ساکارومایسس سرویزیه، تخمیرکنندهی قوی است که کارایی بسیار بالایی در صنعت تخمیر و تولید محصولات تخمیری دارد. روش های متعددی برای افزایش میزان رشد و توده سلولی این مخمر وجود دارد، یکی از این روش ها استفاده از فراصوت می باشد. تحریک فراصوت با شدت پایین، باعث تحریک افزایش خروج آنزیم از دیواره ی سلولی شده و می تواند نفوذپذیری غشا و سرعت انتقال مواد را بهبود بخشد و رشد و تولید مثل سلول ها را بهینه کند. در نتیجه، کاربردی مناسب در افزایش رشد مخمر و تولید پروتئین تک سلولی خواهد داشت. هدف پژوهش حاضر، بهینه سازی اثر اعمال فراصوت با شدت پایین، بر رشد سلولی مخمر بود.
مواد و روش ها
در این تحقیق از مخمر ساکارومایسس سرویزیه (5269 PTCC) استفاده شد. بهینه سازی توان (2، 6 و 10 وات) و زمان (10، 20 و 30 ثانیه) اعمال امواج فراصوت با شدت پایین و میزان غلظت گلوکز (5، 10 و 15% حجمی- حجمی) در محیط کشت مخمر، بر راندمان رشد سلول، با استفاده از روش سطح پاسخ (RSM) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
شرایط عملکرد بهینه حاصل از روش RSM، توان فراصوت 6 وات، زمان اعمال فراصوت 20 ثانیه و افزودن 10 درصد گلوکز بود. کمترین و بیشترین میزان وزن خشک مخمر، به ترتیب 1/9 و 3/43 میلی گرم مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که میزان وزن خشک با اعمال فراصوت افزایش می یابد. بیشترین توده ی سلولی مخمر پس از اعمال توان و زمان متوسط امواج فراصوت بهدست آمد. نمونه ی تیمار شده با فراصوت، در مقایسه با نمونه های تیمار نشده با فراصوت، افزایش معنی داری را در وزن خشک مخمر، از خود نشان داد. با افزایش رشد سلولی، شرایط برای استفاده از مخمر ساکارومایسس سرویزیه به عنوان پروتئین تک سلولی با توجه به خواص پروبیوتیکی این مخمر، بهینه شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
294 تا 303
لینک کوتاه:
magiran.com/p1373906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!