تاثیر حاد فعالیت هوازی وامانده ساز و مصرف کاکائو بر شاخص فیبرینوژن خون کاراته کارهای مرد نخبه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فیبرینوژن به عنوان یک عامل مجزا و موثر بر خطرات قلبی- عروقی، با گسترش بیماری عروق کرونری قلب مرتبط می باشد. از طرفی، فعالیت ورزشی شدید میزان وقوع حملات اولیه قلبی را افزایش می دهد. با توجه به افزایش خطر وقایع لخته زایی غیرطبیعی عروق اصلی توسط فعالیت ورزشی شدید و نقش فیبرینوژن در بیماری های قلبی- عروقی، راهبردهایی از جمله مصرف کاکائو گسترش پیدا کرده است.
مواد و روش ها
در یک مطالعه تجربی تک گروهه و دوسویه کور، 11 کاراته کای نخبه مرد (سن:2±21 سال، قد:41/3±96/176 سانتی-متر) در دو هفته متوالی (1- هفته ی اول: دارونما: شش نفر و کاکائو: پنج نفر، 2- هفته ی دوم: دارونما: پنج نفر و کاکائو: شش نفر) و به صورت تصادفی در یک فعالیت وامانده ساز (بروس) شرکت کردند. هر ورزشکار، پس از خون گیری مرحله اول، بطری های حاوی محلول دارونما و کاکائو را به مقدار mg.kg-1 5 مصرف کرده و دو ساعت بعد از آن، آزمون بروس را انجام دادند. به این ترتیب، هر ورزشکار، دو بار آزمون بروس: (1- پس از مصرف دارونما، 2- پس از مصرف کاکائو) را انجام داد. بلافاصله قبل از آزمون، بلافاصله و یک ساعت پس از انجام آزمون، نمونه گیری خونی مراحل دوم، سوم و چهارم گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آنوا در اندازه گیری های مکرر در سطح 01/0 آنالیز شدند.
یافته ها
هنگام مصرف کاکائو، تفاوت معنی داری بین مراحل مختلف زمانی در مقادیر فیبرینوژن دیده نشد که بیانگر عدم تاثیر مصرف کاکائو بر این شاخص می باشد(01/0P<). بنابراین، کاکائو بر فیبرینوژن خون مردان ورزشکار نخبه بلافاصله و یک ساعت بعد از یک جلسه فعالیت وامانده ساز هوازی تاثیر ندارد.
نتیجه گیری
کاکائو با و یا بدون فعالیت هوازی وامانده ساز، بر عامل فیبرینوژن خون مردان کاراته کا تاثیری ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1381746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!