الگوی بیان ژن های مرتبط با فرایند متابولیک ماکرو مولکول ها تحت تنش سرما در بادام (Prunus dulcis Mill) از طریق تجزیه RNA-seq

پیام:
چکیده:
روش RNA-seq توانایی زیادی در تشخیص و بررسی بیان ژن ها تحت تنش های غیرزیستی در سطح ترنسکریپتوم دارد. در این مطالعه فرایند های اصلی مرتبط با تنش یخ زدگی در تخمدان بادام با استفاده از روش RNA-seq بررسی شد. پس از اعمال تنش سرما RNA کل از نمونه های کنترل و تنش توالی یابی شد و مقایسه بیان ژن بر روی نمونه ها صورت گرفت. نتایج نشان داد که 358 ژن از کل ژن های تغییر بیان یافته، در فرایند متابولیک ماکرومولکول ها دخیل بودند. نتایج نشان داد که این ژن ها عمدتا دارای دمن های کیناز، LRR، Ap2، phytochrome و برخی انواع دیگر دمن بودند. مطالعات پیشین اهمیت این دمن ها و انواع پروتئین کینازها را در پروتئین های القا شونده تحت تنش سرما گزارش کرده اند. همچنین افزایش بیان بالا در ژن های40S ribosomal protein و NAC، پیشنهاد می کند که حداقل بخشی از این ژن های مرتبط با تحمل به سرما بود و احتمالا این ژن ها دارای پتانسیل بالایی برای کاربرد در برنامه های اصلاحی تحت تنش های مختلف در بادام و سایر گونه های Rosaceae می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1384059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!