برآورد شیوع عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط با سندرم متابولیک و مقایسه آن ها در زنان و مردان مراجعه کننده به بیمارستان مرکز قلب شهر همدان در سال 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از این مطالعه، تعیین شیوع و مقایسه عوامل خطر بیماری های قلبی - عروقی مرتبط با سندرم متابولیک و مقایسه آن ها در زنان و مردان مراجعه کننده به بیمارستان مرکز قلب شهر همدان بوده است.
روش بررسی
در مجموع 550 نفر، 40 تا 80 ساله در این مطالعه مقطعی شرکت کردند.پرسشنامه استاندارد از نظر سن، جنس، سابقه مصرف داروها، سابقه بیماری های گذشته، فشار خون، قند خون ناشتا، HDL کلسترول، تری گلیسرید تکمیل وتشخیص سندرم متابولیک بر اساس معیارهای IDF انجام شد.
یافته ها
نتایج، به طور کلی شیوع سندرم متابولیک را 5/44% نشان داد. شیوع سندرم متابولیک در مردان 6/25% و در زنان 2/19% بود. میزان تری گلیسرید حداقل 150 میلی گرم در دسی لیتر در مردان 5/39%، HDL-C کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر 4/57%، فشار خون سیستولیک بالای 130 میلی متر جیوه 34% و فشار خون دیاستولیک بیش از 85 میلی متر جیوه 1/19% بود. در زنان نیز میزان تری گلیسرید حداقل 150 میلی گرم در دسی لیتر 3/38%، HDL-C کمتر از 50 میلی گرم در دسی لیتر 2/31%، فشار خون سیستولیک بالای 130 میلی متر جیوه 10% و فشار خون دیاستولیک بیش از 85 میلی متر جیوه 8/2% بود. در مردان شیوع چاقی شکمی (5/87%) و بالاتر از زنان (6/49%) بود.
بحث و نتیجه گیری
اگرچه بسیاری از بیماری های قلبی - عروقی قابل پیشگیری و درمان است لیکن تعداد زیادی از مردم به دلیل بیماری های قلبی - عروقی جان خود را از دست می دهند. شیوع بالا و قابل توجه سندرم متابولیک در سنین میان سالی به بعد، اجرای سیاست های ملی را برای پیشگیری از آن بخصوص از طریق مقابله با چاقی را می طلبد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1384906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!