کارایی روش سطح پاسخ در بهینه سازی فرآیند حذف مس از محلول های آبی با استفاده از بیدهای شیشه ای اصلاح شده در یک ستون با بستر ثابت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فلزات سنگین از جمله آلاینده های مهم در منابع آب محسوب می شوند، برخلاف آلاینده های آلی، غیرقابل تجزیه بوده و تمایل بالایی به تجمع در بدن موجودات زنده دارند. هدف از این مطالعه بررسی عملکرد بیدهای شیشه ای اصلاح شده با لیگاند 3-aminopropyltriethoxysilane) APTES)، جهت حذف یون مس از محلول های آبی بود.
روش کار
روش انجام تحقیق با توجه به ماهیت آن بر اساس داده های آزمایشگاهی و یک سیستم عملی و اجرایی از نوع مطالعات تجربی و بنیادی- کاربردی بود. از روش سطح پاسخ بر مبنای طراحی Box-Behnken، جهت ارزیابی اثر متغیرهای مستقل از جمله میزان جریان، pH محلول، غلظت اولیه و سایز بیدهای شیشه ای بر عملکرد پاسخ (راندمان حذف یون مس) استفاده شد.
یافته ها
شرایط بهینه در حذف مس از محلول های آبی، در محدوده 6pH≥، دبی ml min-1 30 و سایز بیدهای شیشه ای 38 الی 63 میکرون مشاهده شد. مطالعه آزمایشات جذب نشان داد جذب مس از محلول های آبی از ایزوترم لانگمیر و از مدل Pseudo-Second-Order تبعیت می کند.
نتیجه گیری
همه نتایج حاکی از این مطلب است که بیدهای شیشه ای اصلاح شده به عنوان یک جاذب موثر در حذف یون مس از محلول های آبی عمل می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!