مقایسه کارایی نانو ذرات نقره مغناطیسی و نانو ذرات نقره مغناطیسی اصلاح شده با لایه کربنی در گندزدایی پساب فاضلاب شهری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نانو ذرات نقره به دلیل قدرت میکروب کشی بالا یک گزینه موثر برای گندزدایی می باشند. پیش تر جداسازی نانوذرات نقره از محیط های مایع کاربری این ترکیبات را محدود می ساخت. لذا در این پژوهش، نانو ذرات نقره بر روی نانوذرات اکسید آهن پوشش داده شدند تا با استفاده از نیروی مغناطیسی قابلیت جداسازی آن ها پس از گندزدایی از محلول فراهم شود.
روش کار
در این مطالعه بنیادی- کاربردی نانوکامپوزیت های نقره مغناطیسی و شکل اصلاح شده آن با لایه کربنی سنتز شد و قدرت گندزدایی آن ها بر روی باکتری های کلی فرم گرماپای به روش تخمیر لوله ای مستقیم سنجش شد. کارایی دو گندزدای سنتز شده با استفاده از آزمون ناپارامتری ویلکاکسون مورد مقایسه قرار گرفت. تاثیرغلظت های مختلف گندزدا (mg/L 60-0)، جمعیت اولیه باکتری (MPN/100mL 105-101)، زمان تماس (60-0 دقیقه) و همچنین امکان استفاده مجدد از گندزدا (7-1 مرتبه) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
کارایی نانوذرات Fe3O4@C@Ag با بکارگیری آزمون آماری ویلکاکسون دارای اختلاف معنی داری (p<0.05) از ترکیب Fe3O4@Ag بود. با استفاده از غلظت بهینه mg/L40 از Fe3O4@C@Ag پس از 30 دقیقه زمان تماس، استاندارد تخلیه پساب حاصل شد. همچنین استفاده مجدد از Fe3O4@C@Ag نشان داد که می توان تا 7 مرتبه بدون کاهش قابل ملاحظه ای در راندمان، از این گندزدا استفاده نمود. آنالیز پساب خروجی نشان داد که در pHهای مختلف حتی پس از 24 ساعت، یون نقره کمتر از حد استاندارد است.
نتیجه گیری
باتوجه به راندمان بالای گندزدایی Fe3O4@C@Ag، امکان استفاده مجدد و عدم تولید آلاینده ثانویه، این گندزدا توانایی بالایی برای کابرد در تصفیه فاضلاب های شهری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!