ارجحیت های زیستگاهی کوکر شکم سیاه (Pterocles orientalis) در مقیاس سیمای سرزمین (مطالعه موردی: پناهگاه حیات وحش شیراحمد سبزوار)

پیام:
چکیده:
نابودی زیستگاه ها به دلیل تغییرات سرزمین انتخاب زیستگاه توسط گونه های حیات وحش را با دشواری روزافزونی مواجه کرده است. در این میان زیستگاه های باز به دلیل دسترسی پذیری آسان بیش ترین تاثیرپذیری را داشته اند و پرندگان سرزمین های استپی یکی از در خطر انقراض ترین گروه ها در جهان می باشند. کوکر شکم سیاه از جمله پرندگان این نواحی است که با وجود این که به شدت تحت شکار و تخریب زیستگاه است تاکنون بسیار ناشناخته مانده است. پژوهش حاضر به یافتن زیستگاه های ترجیحی کوکر شکم سیاه با استفاده از روش رگرسیون منطقی، با تاکید بر تفاوت نقش بیوتوپ های مختلف در انتخاب زیستگاه کوکر شکم سیاه و اهمیت تغییر زیستگاه آن ها در منطقه شیراحمد سبزوار می پردازد. طبق نتایج این تحقیق مشخص شد انتخاب زیستگاه و نیازهای زیستگاهی کوکر شکم سیاه در مقیاس سیمای سرزمین اغلب با کشت زارهای باز همبستگی دارد. این پرنده از زیستگاه های جنگلی و درخت زارها دوری می کند و به مزارع کشت غلات دیم و کشت زارهای آبی در مراحل شخم خورده، بذرپاشی شده و پس از برداشت وابسته است (0/05>p).بنابراین حفظ و حمایت سیستم های کشاورزی سنتی و ایجاد آیش های منظم و حفظ تعادل در ایجاد کشت های فشرده و مکانیزه در منطقه که می تواند در حمایت از نسل این پرنده تاثیر به سزایی داشته باشد، پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1385568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!