مقاله اصیل: ارزیابی دستاوردهای آموزش پزشکی تخصصی/ فوق تخصصی ایران و آیند هنگاری: لازمه توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در آینده

پیام:
چکیده:
هدف
این مطالعه به منظور بررسی دستاوردهای آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی از سال 1357 تاکنون و اهمیت آینده نگاری و آمایش سرزمین در توسعه هدفمند آموزش پزشکی در کشور صورت پذیرفته است.
روش
در این تحقیق کاربردی ملی وضعیت موجود و پیشرفتهای چشم گیر آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در جمهوری اسلامی ایران در دهه های گذشته بررسی و تحلیل شد. سپس به بررسی اهمیت این شواهد در آمایش سرزمین و برنامه ریزی های آینده در توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی پرداخته شده است.
یافته ها
در حال حاضربیش از ده هزار دستیار در 28 رشته تخصصی و 24 رشته فوق تخصصی آموزش های تخصصی لازم را دریافت می دارند. برنامه های آموزشی تخصصی وفوق تخصصی، تعداد دانشگاه های علوم پزشکی و تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی چند برابر شده است. همچنین رشد علمی کشور و تعداد مقالات چاپ شده در بخش پزشکی و تحقیقات سلامت و گسترش درمانهای تخصصی وفوق تخصصی در سه دهه گذشته رشد چشم گیری داشته است. همچنین مطابق با آخرین پیشرفتهای علمی دنیا کر کیولوم و برنامه درسی توسط کمیسیون های برنامه ریزی آموزشی تدوین و به روز رسانی شده است.
نتیجه گیری
از آنجایی که پیشرفتهای آموزش پزشکی سبب بهبود مراقبتهای سلامت جامعه می گردد، لذا، توسعه برنامه های تخصصی، فوق تخصصی پزشکی باید بر اساس آینده نگاری و هدفمند باشد. آمایش سرزمین گامی موثردر توسعه عدالت آموزشی و توسعه عدالت در دسترسی به خدمات پزشکی و بومی سازی آموزش پزشکی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1405217 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!