تاثیر بازآموزی اسنادی بر خوشبینی و بدبینی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه خوش بینی به سبب تاثیر بر بهداشت روانی و سلامت جسمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. یافتن روش های علمی و کاربردی برای افزایش خوش بینی و کم کردن بدبینی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر بازآموزی اسنادی بر خوش بینی و بدبینی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اهواز انجام شد. بازآموزی اسنادی به عنوان متغیر مستقل و خوش بینی و بدبینی به عنوان متغیر وابسته بودند.
روش بررسی
این مطالعه آزمایشی بر روی 54 نفر از دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی شهر اهواز انجام گرفت که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. گروه آزمایشی در معرض بازآموزی اسنادی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سبک های اسنادی کودکان (CASQ) بود. از گروه های آزمایشی و گواه، پیش آزمون های سبک های اسنادی گرفته شد، سپس به گروه آزمایشی بازآموزی اسنادی آموزش داده شد، ولی به گروه گواه هیچ آموزشی ارایه نشد. پس از اتمام دوره آموزش از هر دو گروه آزمایشی و گواه پس آزمون خوش بینی و بدبینی گرفته شد. داده های جمع آوری شده با آزمون های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل کواریانس انجام شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که بازآموزی اسنادی (به عنوان متغیر مستقل)، تاثیر بسزایی در متغیرهای وابسته داشته است. یعنی، باعث افزایش خوش بینی به گونه معنی داری(001/ 0 >p) و کاهش بدبینی به صورت معنی داری(001/ 0>p) شده است.
نتیجه گیری
از طریق بازآموزی اسنادی، خوش بینی افزایش می یابد و بدبینی کاهش پیدا می کند که می تواند منجر به پیشگیری از بعضی از بیماری ها مثل بیماری های افسردگی و پارانوئیا و بیماری های سایکوسوماتیک در افراد شود. واژه های کلیدی: بازآموزی اسنادی، خوش بینی، بدبینی، سلامت روانی، دانش آموزان ابتدایی
زبان:
فارسی
صفحات:
172 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p1405736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!