بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در بخش اورژانس بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه رضایت مندی بیماران از نحوه ارائه خدمات اورژانس، به عنوان یکی از شاخص های مهم کیفیت مراقبت و ارائه خدمت بیمارستان ها مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت مندی از خدمات ارائه شده در بخش اورژانس بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام گرفته است.
روش کار
این مطالعه مقطعی بر روی 363 بیمار مراجعه کننده به اورژانس های استان در نیمه اول سال 1391 مورد بررسی قرار گرفت. داده ها به کمک پرسشنامه حاوی مشخصات زمینه ای و 15 سوال مربوط به رضایت مندی از نحوه ارائه خدمات اورژانس جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های t و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و 05/0P< معنی دار تلقی گردید.
نتایج
بر اساس نتایج بدست آمده، 87% افراد از نحوه ارائه خدمات در مراکز اورژانس راضی یا خیلی راضی بوده اند. رضایت از مراقبت های پرستاری، رضایت ازنحوه برخورد و رفتار پزشک اورژانس در ارتباط با بیمار و رضایت از دسترسی به هنگام نیازبه ترتیب با فراوانی 6/92 درصد، 89 درصد و 88 درصد بیشترین میزان رضایت مندی و در مقابل رضایت از کیفیت غذای بیمارستان و رضایت از وضعیت نظافت عمومی و سرویس های بهداشتی بیمارستان به ترتیب با 48 درصد و 2/66 درصد کمترین رضایت مندی را به خود اختصاص دادند. میزان رضایت مندی گزارش شده توسط مردان در مقایسه با زنان، افراد مجرد در مقایسه با فراد متاهل و همچنین در گروه های سنی و گروه های شغلی مختلف تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
توجه بیشتر مسئولین در برنامه ریزی و توزیع عادلانه منابع و توجه به خصوصیات منطقه جغرافیایی و فرهنگ می تواند در کاهش نارضایتی ها موثر باشد. همچنین توجه به محیط، رفاه عمومی و پشتیبانی اورژانس در افزایش رضایت مندی نقش به سزایی خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
523 تا 530
لینک کوتاه:
magiran.com/p1409677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!