تاثیر رزین و نوع آمادگی سطحی بر استحکام خمشی سرامیک فلدسپاتیک حاوی ترک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

سرامیک های دندانی ممکن است در طول مراحل تنظیمات کلینیکی با فرز تراشیده شوند و این مساله ضمن از بین بردن لایه گلیز باعث ایجاد ترک های ریزی بر سطح آن ها شده که می توانند در محیط مرطوب رشد کرده و استحکام سرامیک و طول عمر رستوریشن را کاهش دهند. هدف از این مطالعه معرفی روش های کنترل ترک های سطح خارجی ترمیم های سرامیکی و بررسی تاثیر آن ها بر استحکام سرامیک بود.

روش بررسی

40 نمونه سرامیک فلدسپاتیک به صورت دیسک تهیه شده و به چهار گروه 10 تایی تقسیم شدند. گروه 1 به عنوان گروه کنترل بدون هیچ تغییری درنظر گرفته شد. نمونه های سه گروه آزمایشی دیگر توسط دستگاه Vickers با نیروی 4/29 نیوتن دندانه گذاری شدند و تحت درمان های متفاوت قرار گرفتند: گروه 2 بدون درمان، گروه 3 پرداخت و گروه 4 پرداخت- سایلن- رزین. نمونه ها به مدت 48 ساعت در آب با دمای 37 درجه سانتی گراد نگهداری شده و سپس استحکام خمشی دو محوری آن ها اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آنالیز آماری One-way ANOVA آنالیز شدند.

یافته ها

میانگین استحکام خمشی در گروه 1 (60/12 ± 49/134)، گروه 2 (41/15 ± 81/94)، گروه 3 (22/16 ± 20/89) و گروه 4 (01/12 ± 67/80) اندازه گیری شد. استحکام نمونه های بدون ترک (گروه 1) به طور معنی داری از استحکام سرامیک های حاوی ترک (4، 3، 2) بیشتر بوده است (001/0 P<). بین استحکام خمشی نمونه های درمان شده (4، 3) و نشده (2) و همچنین بین درمان های متفاوت، تفاوت آماری معنی داری دیده نشد (136/0 = P).

نتیجه گیری

به نظر می رسد ترک حاصل از دندانه گذاری با نیروی 4/29 نیوتن بر استحکام خمشی سرامیک فلدسپاتیک موثر می باشد. هیچ یک از روش های بررسی شده در مطالعه قادر به افزایش استحکام سرامیک نبودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1409848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!