اثر افزودن سطوح مختلف دانه های خارمریم و خرفه به جیره غذایی بر عملکرد، صفات کیفی تخم مرغ و ترکیب لیپیدهای خون و زرده تخم مرغ در مرغ های تخم گذار

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعاتی: دانه گیاهان خارمریم و خرفه دارای ترکیبات فراوانی هستند که می توانند برای مرغ های تخم گذار مفید باشند.
هدف
این آزمایش به منظور مطالعه اثر استفاده از سطوح مختلف دانه گیاهان دارویی خارمریم و خرفه در جیره غذایی مرغ های تخم گذار، بر عملکرد، برخی خصوصیات کیفی تخم مرغ و لیپیدهای خون و زرده تخم مرغ انجام شد.
روش کار
آزمایش به صورت فاکتوریل 3×3 شامل سه سطح دانه خارمریم (صفر، 1 و 2 درصد جیره غذایی) و سه سطح دانه خرفه (صفر، 1 و 2 درصد جیره غذایی) در قالب یک طرح کاملا تصادفی با تعداد 288 قطعه مرغ تخم گذار سویه های– لاین W-36که در داخل قفس پرورش می یافتند از سن 32 تا 42 هفتگی، در 9 تیمار، 4 تکرار و 8 قطعه مرغ در هر تکرار انجام گرفت.
نتایج
سطح 1 درصد دانه خرفه و سطح 2 درصد دانه خارمریم در جیره باعث افزایش معنی دار وزن تخم مرغ گردید (P<0.05). همچنین استفاده از 2 درصد دانه خرفه درصد تولید تخم مرغ و گرم تخم مرغ تولیدی را به طور معنی داری افزایش داد (P<0.05). بهترین ضریب تبدیل خوراک در تیمار دریافت کننده 2 درصد خرفه و صفر درصد خارمریم بدست آمد که نسبت به تیمار شاهد معنی دار بود (P<0.05). از بین صفات مربوط به تخم مرغ، ضخامت پوسته و واحد هاو با مصرف 2 درصد دانه خارمریم بهبود معنی داری پیدا کرد (P<0.05). سطوح مختلف دانه خرفه و خارمریم باعث کاهش کلسترول و تری گلیسرید زرده و سرم خون گردید، ولی این کاهش معنی دار نبود. سطح HDL سرم خون پرندگان با افزودن 2 درصد دانه خرفه به جیره غذایی افزایش معنی داری نشان داد (P<0.05).
نتیجه گیری نهایی: نتایج حاصل از این مطالعه پیشنهاد می کند که سطح 2 درصد دانه های خرفه و خارمریم دارای اثرات مفیدی بر فاکتورهای عملکردی و سطح 2 درصد دانه خارمریم باعث بهبود صفات کیفی تخم مرغ در مرغ-های تخم گذار می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p1410226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!