دانش ایمنی کارشناسان کشاورزی جنوب غرب ایران در کار با ماشین آلات کشاورزی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توسعه ماشین آلات کشاورزی همزمان با رشد این بخش، سلامت و ایمنی کشاورزان و سایر افراد حاضر در مزارع را تهدید می کند. آموزش ایمنی نقش مهمی در کاهش مصدومیت های شغلی کشاورزان و کابران ماشین های کشاورزی دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی دانش کارشناسان در خصوص کار ایمن با ماشین های کشاورزی بود.
روش بررسی
حجم نمونه ی آماری پژوهش 230 نفر بود که از جامعه ی آماری 493 نفری کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان های خوزستان و ایلام به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی متناسب انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای بود که روایی آن را جمعی از صاحب نظران و اساتید مجرب تایید کردند و پایایی آن نیز از طریق آزمون کرونباخ آلفا محاسبه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS19 و آزمون مقایسه میانگین ها تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
دانش ایمنی کارشناسان با میانگین کل 73/ 3 از 5 و انحراف معیار 41/ 1 در سطح مناسبی بود و 22/ 72 درصد پاسخگویان از این نظر در سطح «متوسط» ارزیابی شدند. همچنین بین دانش کارشناسان در خصوص کار ایمن با ماشین های کشاورزی بر اساس سطح تحصیلات و داشتن سابقه حادثه در محیط کار تفاوت معنی داری وجود داشت. اما شرکت در دوره آموزش ایمنی و شاهد بودن حوادث کار رابطه معنی داری با دانش ایمنی نداشت.
نتیجه گیری
با توجه نقش آموزش در ارتقای ایمنی کشاورزان و کم توجهی مدیران بخش کشاورزی و نظام سلامت به بهداشت کار و ایمنی در مزارع، ضرورت دارد دوره های آموزش ایمنی بطور گسترده و با کیفیت مناسب برای کارشناسان برگزار شده و آن ها را برای شرکت در برنامه ترویج «کشاورزی ایمن» توانمند و مهیا نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1410835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!