بررسی رفتار کاوشگری جمعیت دو جنسی زنبور پارازیتوئید Lysiphlebus fabarum در مواجهه با سنین مختلف پورگی شته سیاه باقلاAphis fabae

پیام:
چکیده:
در این تحقیق تاثیر مرحله رشدی شته بر تخصیص زمان به رفتارهای مختلف کاوشگری در جمعیت دو جنسی زنبور پارازیتوئید (Lysiphlebus fabarum (Marshall) (Hym.، Braconidae: Aphidiinae مورد ارزیابی قرار گرفت. برای این منظور زنبورهای همسن پرورش یافته روی شته سیاه باقلا (AphisfabaeScopoli (Hem.، Aphididae به طور جداگانه به لکه های برگی شامل 15 عدد پوره سن دوم یا چهارم شته وارد گردیدند و به مدت 30 دقیقه رفتارهای مختلف کاوشگری زنبور و رفتارهای دفاعی میزبان ثبت شد. مطابق با نتایج به دست آمده، سن میزبان اثری بر زمان اختصاص داده شده به هریک از رفتارهای کاوشگری نداشت. این دو سن رشدی میزبان پاسخ دفاعی یکسانی به زنبورها نشان ندادند، به طوری که پوره های سن چهارم شته (18 / 6 ± 81 /24) به طور معنی داری در مقایسه با پوره سن دوم (60 / 2 ± 94/ 9) رفتارهای دفاعی بیشتری در خصوص لگد زدن نشان دادند؛ ولی در رابطه با ترشح قطرات دفاعی کورنیکول، پوره های سن دوم (80/ 0 ± 76 /2) نسبت به پوره های سن چهارم (23 /0 ± 06/ 1)، بیشتر از این رفتار دفاعی استفاده کردند. در بین جهت های مختلف حمله ی زنبور (جلویی، جانبی و پشتی) در مواجهه با پوره های سنین دوم، اختلاف معنی داری دیده شد و زنبورها ترجیح دادند که برای در امان ماندن از رفتارهای دفاعی لگد زدن و ترشح کورنیکول بیشتر از جهت جانبی شته ها را پارازیته کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!