ارزیابی مقاومت مواد ساختمانی سلولزی و غیرسلولزی به موریانه زیرزمینی (Microcerotermes diversus Silvestri (Isoptera: Termitidae در شرایط آزمایشگاهی و صحرایی

پیام:
چکیده:
در سال های اخیر مواد ساختمانی سلولزی و غیرسلولزی از جمله کامپوزیت چوب-پلاستیک، ام دی اف، نئوپان و یونولیت در سطح وسیعی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. مقاومت این مواد ساختمانی در مقابل حمله موریانه یکی از پارامترهای مهم برای ارزیابی کیفیت آنها می باشد. در این تحقیق مقاومت مواد ساختمانی به حمله موریانه زیرزمینی (Microcerotermes diversus (Iso.: Termitidae در شرایط آزمایشگاهی (آزمون انتخابی و غیر انتخابی) و صحرایی ارزیابی شد. نتایج به دست آمده در آزمون غیرانتخابی نشان داد که یونولیت، نئوپان و ام دی اف توسط این موریانه مورد حمله قرار گرفته و خسارت قابل توجهی به آنها وارد شده است. اما کامپوزیت چوب-پلاستیک مقاومت زیادی را در مقابل این آفت نشان داد. همچنین در شرایط انتخابی آزمایشگاهی و صحرایی موریانه ها بیشترین خسارت را به نئوپان و ام دی اف وارد کردند. یونولیت به دلیل فقدان ارزش غذایی، جلب کننده نبوده و خسارت کمی به آن وارد شد. کامپوزیت چوب-پلاستیک نیز به دلیل داشتن مقاومت بالا به میزان کمی مورد حمله موریانه ها قرار گرفت. با توجه به این نتایج ارتباط معنی داری بین چگالی ماده مورد آزمایش و کاهش وزن ناشی از تغذیه ی موریانه، وجود دارد. بنابراین با افزایش چگالی، میزان خسارت وارد شده توسط این موریانه کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1413265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!