بررسی نگاره های مرتبط با داستان ضحاک در شاهنامه شاه طهماسبی از منظر تصویرسازی

چکیده:
آثار نگارگری ایران در دوره های گوناگون اغلب به صورت تک نگاره و غالبا مستقل از متن، مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این مقاله، سیزده نگاره متوالی از شاهنامه شاه طهماسبی مرتبط با داستان ضحاک از منظر تصویرسازی مورد بررسی قرار گرفته است.
هدف مقاله سنجیدن میزان وفاداری نگارگران در انتقال اندیشه بنیادین متن به تصویر، ترتیب و توالی آثار بوده است. این داستان توسط چندین نقاش به تصویر درآمده که چگونگی عملکرد آنها برای خلق تصاویری هماهنگ و یکدست، مسئله مورد توجه در این مقاله است. سوال مورد نظر این است که وفاداری نگارگر به عنوان تصویرساز در انتقال متن به تصویر چگونه باعث خلق فریم های داستان به صورت هماهنگ و یکدست می شود.
نتایج تحقیق نشان می دهد که تصویرگران شاهنامه با احترام به سنت و زیبایی شناسی دوران خود بر این مهم دست یافته اند که هر نگاره جدا از آنکه می تواند اثری مستقل به نظر آید حلقه ای است از زنجیره ای تصویری که متن مشخصی را باز می نمایاند. همچنین، با وجود نگارگران متعدد، استفاده از عناصر بصری مشترک باعث نزدیکی نگاره ها به هم و ایجاد تداوم و انسجام بصری سیزده نگاره به صورت یک روایت کامل تصویرسازی شده می شود.
اطلاعات این مقاله به صورت کتابخانه ای گردآوری شده و به روش توصیفی تحلیلی بررسی شده است. جامعه آماری شامل سیزده نگاره متوالی از شاهنامه شاه طهماسبی با موضوع داستان ضحاک است.
زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1414349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!