بررسی آثار بازدارندگی ترکیبات فورفورال و هیدروکسی متیل فورال در طی فرآیند تخمیر بر روی رشد و بازده اتانول تولیدی توسط مخمر ساکارومایسس سرویسیه

پیام:
چکیده:
مقدمه
استفاده از فرآیند هیدرولیز به منظور آزاد سازی قندهای قابل احیا برای تولید اتانول از مواد پلی ساکاریدی، به ویژه در فرآیند هیدرولیز اسیدی باعت تولید ترکیبات بازدارنده رشد میکروارگانیسم ها مانند فورفورال و هیدروکسی متیل فورال می شود. وجود این ترکیبات در محیط کشت علاوه بر کاهش رشد میکروارگانیسم وکاهش گلوکز مصرفی موجب کاهش بازده اتانول تولیدی نیز می شود. به همین علت مطالعه حاضر تلاش در بررسی اثر این ترکیبات بر روی رشد مخمرساکاررومایسس سرویسیه دارد.
مواد و روش ها
به منظور بررسی آثار بازدارنده دو ترکیب فورفورال وهیدروکسی متیل فورال بر روی رشد مخمر ساکارومایسس سرویسیه و بازده اتانول تولیدی توسط آن، 4 سری آزمایش با غلظت های صفر یا شاهد، 5/0، 1 و 2 گرم بر لیتر از هر ترکیب تهیه شد و آثار بازدارندگی آن ها بر روی رشد مخمر و بازده اتانول تولیدی توسط آن در مدت زمان 36 ساعت مطالعه شد.
نتایج
نتایج نشان داد که با افزایش غلظت دو ترکیب فورفورال و هیدروکسی متیل فورال میزان بازدارندگی هر دو ترکیب افزایش می یابد به طوری که بیش ترین بازده اتانول تولیدی برای هر دو ترکیب فورفورال و برای هیدروکسی متیل فورال در نمونه شاهد و غلظت 5/0 گرم بر لیتر به دست آمد. همچنین، نتایج نشان داد که ترکیب فورفورال به مراتب تاثیر بازدارندگی بیشتری نسبت به هیدروکسی متیل فورال بر روی رشد مخمر ومتابولیسم آن دارد.
بحث و نتیجه گیری
به طور کلی کاهش میزان گلوکز مصرفی با افزایش غلظت این ترکیبات گویای آثار منفی این دو ترکیب بر روی رشد و متابولسیم مخمر و در نتیجه کاهش بازده اتانول تولیدی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!