پهنه بندی خطر زمین لغزش در دامنه ی شمالی مخزن سد لتیان با استفاده از روش های تحلیل سلسله مراتبی، تراکم سطح، شاخص هم پوشانی و ارزش اطلاعاتی

پیام:
چکیده:
در پژوهش حاضر پهنه بندی خطر زمین لغزش در حوضه ی سد لتیان با استفاده از چهار روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، تراکم سطح، شاخص هم پوشانی و ارزش اطلاعاتی انجام شده است. براساس مطالعات پایه ای کلیه اطلاعات و داده های موجود درخصوص زمین لغزش های حوضه ی سد لتیان و بازدید و مطالعات صحرایی صورت گرفته، نه پارامتر لیتولوژی، فاصله از آبراهه، فاصله از گسل، فاصله از جاده، شیب و جهت شیب، ارتفاع، زاویه ی اصطکاک مواد تشکیل دهنده و کاربری اراضی بعنوان مهمترین پارامترهای اولیه موثر در وقوع زمین لغزش های منطقه، تشخیص داده شدند. بعد از تهیه لایه های اطلاعاتی پارامترهای مذکور و نیز لایه ی اطلاعاتی زمین لغزش های قدیمی رخ داده در محدوده ی مورد مطالعه در محیط GIS، با انطباق لایه های اطلاعاتی عوامل موثر اولیه بر نقشه ی زمین لغزش های قدیمی منطقه ی مورد مطالعه، اثر هر یک از این عوامل در رخداد زمین لغزش ها مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نقشه های پهنه بندی خطر زمین لغزش با استفاده از هفت پارامتر لیتولوژی، فاصله از آبراهه، فاصله از گسل، شیب، جهت شیب، ارتفاع و کاربری اراضی بعنوان عوامل موثر نهایی، تهیه گردیدند. این نقشه ها نشان می دهند که نواحی با پتانسیل خطر بسیار بالا برای زمین لغزش، عمدتا در سه ناحیه ی شرق، مرکز و غرب مرز پایینی محدوده ی مورد مطالعه واقع شده اند. نکته قابل توجه آن است که از این سه ناحیه، دو ناحیه ی مرکزی و غربی در مرز مخزن سد لتیان قرار دارند و این امر مستلزم توجه ویژه به این دو ناحیه می باشد.
عملکرد چهار روش پهنه بندی نیز، با استفاده از شاخص های مجموع کیفیت (QS)، نسبت تراکم (DR) ودقت پیش بینی (P)، مورد ارزیابی قرار گرفته و مقایسه شدند. نتایج ارزیابی ها نشان می دهد که بترتیب روش های تراکم سطح و شاخص هم پوشانی از کارایی نسبی بهتری در پهنه بندی خطر زمین لغزش در منطقه ی مورد مطالعه برخوردار میباشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3003
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!