بدبینی در شعر الیاس ابو شبکه

پیام:
چکیده:
در طول زندگی گاهی مشکلات انسان شدت می یابند و روح و روان او را تحت تاثیر قرار می دهند وممکن است وی را به بدبینی دچار سازند. از آنجا که شعراء دارای روحی لطیف تر و احساسی قوی تر هستند نسبت به مشکلات، بیشتر واکنش نشان می دهند، شاید بتوان گفت همین امر امکان بروز بدبینی را در نزد آنها افزایش می دهد، ما در دوره های مختلف شعرایی را شاهدیم که به بدبینی دچار بوده اند، اما این پدیده در دوره معاصر در مقایسه با دوره های گذشته گسترش یافته است بخصوص در بین شعراء مکتب رمانتیسم. الیاس ابو شبکه ازشعرای پیرو این مکتب به حساب می آید که شعرش پر از حزن و اندوه است و در بسیاری از مواقع بدبینی وی را نشان می دهد. مقاله حاضر پدیده بدبینی را در شعر الیاس ابو شبکه مورد بررسی قرار داده است و در پی جواب دادن به این دو سوال می باشد: 1- عوامل موثر در بدبینی الیاس ابو شبکه کدامند؟ 2- الیاس ابو شبکه نسبت به چه اموری بدبین می باشد؟
عوامل متعددی در بوجود آمدن بدبینی در نزد ابوشبکه موثر می باشند که از جمله آنها می توان به بیماری و ترور پدرش... اشاره کرد. دامنه بدبینی او بسیار گسترده است که نشانه های آن را از نگاه شاعر به دنیا تا نگرشش به وطن و عشق می توان یافت. مقاله حاضر سعی بر این دارد که پدیده بدبینی را در شعر الیاس ابو شبکه با روش تحلیلی _ توصیفی مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1418289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!