بررسی وجود استرس و التهاب عمومی در مبتلایان به آلودگی های تک یاخته ای روده ای در دو بیمارستان تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

تک یاخته های روده ای از یوکاریوت های تک سلولی بوده که برای انسان بیماری زا بوده و می توانند به عنوان یک عامل استرس زا بر فعالیت سیستم استرسی و عملکرد و حساسیت سیستم ایمنی اثرگذار باشند. هدف از این مطالعه بررسی سطح سرمی کورتیزول و میزان التهاب عمومی (اندازه گیری نسبت نوتروفیل به لنفوسیت) در افراد مبتلا به آلودگی های انگلی (تک یاخته های روده ای) بود.

روش بررسی

در یک بررسی مورد- شاهدی در بیمارستان های بعثت و بقیه الله (عج) در تهران از اردیبهشت تا شهریور 1393، تعداد 40 نفر از مردان مراجعه کننده شامل 20 مرد سالم به عنوان گروه کنترل و 20 مرد مبتلا به آلودگی های انگلی (تک یاخته های روده ای) وارد مطالعه شدند. این افراد از نظر سطح سرمی کورتیزول و نسبت نوتروفیل به لنفوسیت با استفاده از رنگ آمیزی رایت و با روش دیفراسیون گلبول های سفید بررسی شدند.

یافته ها

در این پژوهش آلودگی های انگلی شامل: 40% بلاستوسیستیس هومونیس، 35% ژیادیا لامبلیا، 15% انتاموبا هیستولیتیکا و 10% انتاموباکلی گزارش شد. بر اساس یافته ها، در میانگین سنی افراد بین دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنادار آماری مشاهده نشد (91/0P=). افزایش معنادار در سطح سرمی کورتیزول در افراد مبتلا به آلودگی های انگلی نسبت به افراد سالم مشاهده گردید (043/0P=). افزایش معنادار در نسبت نوتروفیل به لنفوسیت در افراد مبتلا به آلودگی های انگلی نسبت به گروه کنترل مشاهده شد (026/0P=).

نتیجه گیری

آلودگی های انگلی (تک یاخته های روده ای) می توانند سبب افزایش غلظت کورتیزول و کاهش عملکرد سیستم ایمنی گردند. به نظر می رسد که نسبت نوتروفیل به لنفوسیت می تواند از پارامترهای مفید برای ارزیابی میزان فعالیت سیستم استرسی در بیماران آلوده به تک یاخته های روده ای باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
368 تا 374
لینک کوتاه:
magiran.com/p1420203 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!