تاثیر استفاده از پیش تیمار مایکروویو در خشک کردن ریشه جوز هندی بر خاصیت ضدمیکروبی آن در مقابله با باکتری های بیماری زا و کپک های عامل فساد

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
گیاهان انواع مختلفی از مواد زیست فعال تولید می کنند که آن ها را یک منبع غنی از ترکیبات دارویی می سازد. تکنولوژی ترکیبی روشی است که در آن از ترکیب دو یا چند تکنولوژی متداول یا پیشرفته به صورت همزمان یا متوالی برای انتقال حرارت و رطوبت استفاده می شود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از پیش تیمار مایکروویو در خشک کردن ریشه جوز هندی بر خاصیت ضدمیکروبی آن در مقابله با باکتری های بیماری زا و کپک های عامل فساد بود.
مواد و روش کار
در این پژوهش از دو روش آون و آون به همراه پیش تیمار مایکروویو جهت خشک کردن ریشه جوز هندی استفاده شده و اثر خاصیت ضدمیکروبی عصاره تولیدی با هر دو روش علیه باکتری های بیماری زا و کپک های عامل فساد با دو روش دیسک انتشاری و رقت سازی در چاهک مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج مقایسه میانگین و آنالیز داده های نوع روش خشک کردن ریشه جوز هندی نشان داد که اثر نوع روش خشک کردن در سطح 99 درصد معنی دار بود (01/0>P). همچنین نتایج حاصل نشان داد که عصاره ریشه جوز هندی در میان باکتری های مورد مطالعه، بیشترین اثر ضد میکروبی را بر سالمونلاانتریکا و در میان قارچ های موررد مطالعه، بیشترین تاثیر را بر تریکودرما ویریده داشت.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که عصاره ریشه جوز هندی از رشد کپک های عامل فساد و باکتری های بیماری زای مواد غذایی جلوگیری نمود، همچنین نتایج نشان داد که استفاده از پیش تیمار مایکروویو در خشک کردن ریشه جوز سبب افزایش خواص ضد میکروبی آن شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!