ارزیابی حضور و تنوع ژن Alt a 1 در آلترناریاهای جداسازی شده از هوای تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
در تحقیق حاضر، الگوی پراکندگی و فیلوژنی گونه های آلترناریای جدا شده از هوای تهران بر اساس حضور و تنوع ژن Alt a1 مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش کار
تعداد 48 جدایه آلترناریا متعلق به گونه های آلترناریا الترناتا (33/4%)، آلترناریا سولانی (23%)، آلترناریا تنئوایسیما (23%)، آلترناریا پوری (16/6%) و آلترناریا براسیکولا (4%) جداسازی شده از نمونه های هوای شهر تهران در پلیت های سابورو دکستروز آگار کشت و DNAآنها استخراج گردید. محصولات PCR از DNA ژنومی با استفاده از پرایمر های مستقیم و معکوس ژن Alt a1تکثیر شدند و قطعات 500-600 جفت بازی حاصل به منظور بررسی ارتباط فیلوژنیک جدایه های آلترناریا تعیین توالی گردیدند.
یافته ها
دندروگرام حاصل نشان داد که جدایه های متعلق به گونه های آلترناریا آلترناتا و آلترناریا سولانی در 4 زیر شاخه و آلترناریا براسیکولا، آلترناریا پوری و آلترناریا تنئویسما هر یک در 2 زیر شاخه ی مجزا طبقه بندی شدند. 81 درصد از جدایه های آلترناریا الترناتا، 73 درصد از جدایه های آلترناریا سولانی، 45/5 درصد از جدایه های آلترناریا تنئویسیما و 12/5 درصد از جدایه های آلترناریا پوری با تشابه 99 درصد به ترتیب در زیر شاخه های I، ІI، IV، І VIدسته بندی شدند.
نتیجه گیری
نتایج بدست امده نشان داد که ژن Alt a1 در کلیه گونه های مورد بررسی آلترناریا حضور دارد و اختلافات موجود در توالی ژن مذکور می تواند بیانگر اهمیت نقش نوع گونه و جدایه های آلترناریا در القاء پاسخ های آلرژیک در افراد مستعد ابتلا بویژه مبتلایان به آسم آلرژیک باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!