تعیین میزان بار سرمی ویروس اپشتاین- بار در بیماران مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمیک در کاشان طی سال 1393

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) یک بیماری خودایمنی است که ریسک فاکتورهای محیطی مانند اشعه فرابنفش، داروها و عفونت ها مثل ویروس اپشتاین- بار (EBV) در ایجاد آن نقش دارند. این مطالعه با هدف بررسی بار سرمی EBV در بیماری SLE صورت گرفته است.
مواد و روش ها
مطالعه مقطعی حاضر بر روی 40 بیمار مبتلا به SLE با تشخیص بر اساس معیارهای انجمن روماتولوژیک آمریکا و مراجعه کننده به درمانگاه روماتولوژی به صورت سرشماری و مبتنی بر هدف، صورت گرفته است. پس از اخذ یافته های دموگرافیک و رضایت اگاهانه، از تمام بیماران 10 میلی لیتر خون اخذ شده و بافی کوت آن جدا شده و به روش Real Time-PCR میزان بار ویروس اندازه گیری شد.
نتایج
در این مطالعه از 40 بیمار لوپوس، 37 نفر (5/ 92 درصد) زن و 3 نفر مرد (5/ 7 درصد) بودند. در 50 درصد افراد بیماری فعال و در 50 درصد باقیمانده بیماری غیرفعال بود. تست EBV در 5/ 67 درصد کل بیماران مثبت و در 5/ 32 درصد منفی بود. میانگین بار ویروس برابر با 9/ 1891±5396 کپی در میلی لیتر بود. میانگین بار EBV در بیماران با لوپوس فعال و غیر فعال به ترتیب 6798 و 25/ 28 کپی در میلی لیتر بود (003/ 0=P). بار ویروس در زنان با بیماری فعال 3/ 5803 و در فرم غیرفعال 73/ 29 کپی در میلی لیتر بود (003/ 0=P).
نتیجه گیری
میزان عفونت با ویروس EBV در مبتلایان به لوپوس بالا بوده و در افراد دارای بیماری فعال، بار ویروس بالاتر از فرم غیر فعال بیماری بود؛ لذا می توان گفت ویروس EBV در ایجاد و فعالیت بیماری لوپوس دخالت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
249 تا 254
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!