زیارت قبور و سفر های زیارتی از نگاه اهل سنت
مسلمانان از دیرباز قبور افرادی را که به نظر آنها صالح و شایسته بودند، زیارت می کردند و این رویکرد به صورت رویه، سیره و عادت مسلمانان شده است. بدیهی است که لازمه زیارت قبور، طی مسافت بین محل اسکان زایر تا قبر مورد نظر است. از اینجا مسیله «شد رحال» و سفر به منظور زیارت قبور مطرح می شود. قریب به اتفاق علمای اهل سنت با گرایش های گونا گونی که دارند، زیارت قبور و شد رحال برای این منظور را مجاز می دانند. البته بر زیارت قبر شریف پیامبر$ تاکید بیشتری دارند. حتی برخی زیارت این مرقد شریف را واجب می دانند. در این مقاله روایاتی درباره فضیلت زیارت اهل قبور، به ویژه قبر مطهر حضرت رسول$، آورده ایم و نمونه های قابل توجهی از زیارت هایی را که افراد سرشناس اهل سنت اعم از سیاسی یا مذهبی از قبور صالحان، به ویژه رسول گرامی اسلام، انجام داده اند و در کتاب های تاریخ غیر آن ثبت شده، طرح کرده ایم. به برخی توسلات اهل سنت اشاره کرده ایم و بعضی از شبهاتی را که در این زمینه بازگو کرده اند، پاسخ گفته ایم. با وجود روایات فراوانی که در زمینه زیارت قبور وجود دارد و علی رغم سیره مسلمانان و اجماعاتی که در خصوص مشروعیت یا فضیلت زیارت قبر مقدس نبوی$ ادعا شده، تعداد بسیار محدودی مانند ابن تیمیه به مخالفت پرداخته اند و زیارت و توسل به صالحان را نادرست و شرک دانسته اند. ولی علمای اهل سنت پاسخ های دندان شکنی به این افراد داده اند که در این مقاله شماری از آنها ذکر می شود.
شد رحال ، زیارت ، قبر شریف پیامبر$ ، زیارت قبور ، سفر ، شرک
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.