گونه های گیاهی شاخص برای بررسی شرایط ادافیکی جنگل با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک در اکوسیستم جنگلی بلوط (Quercus brantii var.persica) زاگرس، شهرستان ایلام

پیام:
چکیده:
مدیریت پایدار منابع طبیعی به عنوان سرمایه ای ملی مستلزم داشتن اطلاعات جامع در مورد روابط موجود در طبیعت از جمله رابطه پوشش گیاهی و خاک است. مدیران بخش جنگل اغلب برای درک این تغییرات و مشکلات نیاز به نشانه های آشکار و کم هزینه دارند. به همین منظور دو منطقه تخریب شده و کمتر دست خورده هر کدام به مساحت 100 هکتار از جنگلهای زاگرس در شهر ایلام انتخاب شد. پوشش گیاهی و نمونه های خاک به روش تصادفی سیستماتیک با ابعاد شبکه 200×100 متر برداشت شدند. گونه های شاخص هر منطقه به روش آنالیز گونه های معرف تعیین شد. سپس رابطه بین عوامل رویشگاهی و گونه های شاخص با استفاده از روش رگرسیون لجستیک مدلسازی شد. نتایج نشان داد که گونه های شاخص به خوبی تفاوت خصوصیات خاک را در دو منطقه نشان می دهند. در حضور دو گونه شاخص در منطقه کمتر دست خورده (Bromus tectorum L. وMedicago radiata L.)، بالا بودن ازت آمونیمی و ظرفیت تبادل کاتیونی و پایین بودن آهک، وزن مخصوص ظاهری و شوری نقش بارز دارند. از بین متغیرهای وارد شده در مدل لجستیک در منطقه تخریب شده،بالا بودن شوری،وزن مخصوص ظاهری، کاهش ازت آمونیمی، ماده آلی و باز شدن تاج پوشش امکان پیش بینی تغییرات متغیر وابسته یعنی حضور و عدم حضورگونه های شاخص این منطقه Cirsium congestum (Fisch. & C.A.Mey.) و Hordeum bulbosum L.، را دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
811 تا 828
لینک کوتاه:
magiran.com/p1426476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!