بررسی میزان مشارکت پدران در فعالیت های منزل و مراقبت از کودک در 8 هفته اول پس از تولد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مشارکت مردان در بهداشت باروری، به عنوان یک استراتژی جدید برای ارتقای سلامت مادر و کودک می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان مشارکت پدران در فعالیت های منزل و مراقبت از کودک در 8 هفته اول پس از تولد انجام شد.
روش بررسی
در یک مطالعه توصیفی - مقطعی، میزان مشارکت 403 نفر از پدران با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و پس از اخذ رضایت نامه کتبی بررسی شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه خودساخته شامل مشخصات جمعیت شناختی، سوالات مشارکت مردان در چهار طیف در مقیاس لیکرت بود. برای نمرات کسب شده میانگین وزنی محاسبه گردید. روایی محتوا با ضریب نسبی 89/0 و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ 90/0-78/0 مورد تایید قرار گرفت. داده ها با شاخص های آماری، آزمون من ویتنی، کروسکالوالیس، مربع کای و مدل رگرسیون لجستیک در سطح اطمینان 95% آنالیز شدند.
یافته ها
در این مطالعه بیش از نیمی از پدران در هر دو حیطه مشارکت داشتند. بیشترین درصد، در حیطه مشارکت منزل مربوط به اجرای درخواست های همسر و حیطه مراقبت از کودک و بازی با آنها بود. تحصیلات و سن ازداوج از عوامل موثر بر مشارکت مردان بود، به طوری که با افزایش تحصیلات، شانس شرکت در فعالیت های منزل، 81/1 برابر و سن، 15/2 برابر افزایش داشت.
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه، مشارکت مردان در هر دو حیطه تقریبا مطلوب بوده است. لذا با توجه به متاثر بودن عملکرد پدران از عوامل فردی؛ شرکت پدران، به خصوص پدران جوان با تحصیلات کم در کلاس های آمادگی قبل از زایمان ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1429695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!