بررسی پرداخت های غیر رسمی و عوامل موثر بر آن در بیمارستان های شهر ارومیه

پیام:
چکیده:
مقدمه
پرداخت های غیررسمی پرداخت هایی هستند که به افراد یا سازمان ارایه دهنده سلامت به صورت نقدی یا غیر نقدی انجام می شود و این پرداخت ها خارج از کانال های پرداخت رسمی شکل می گیرند. هدف پژوهش حاضر، برآورد حجم و میزان پرداخت های غیررسمی بیماران بستری و بررسی عوامل موثر بر آن بود.
روش کار
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، پرداخت های غیررسمی در بیمارستان های شهر ارومیه به صورت مقطعی در بهمن ماه سال 1391 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده در این تحقیق، پرسشنامه و مصاحبه تلفنی با خانواده بیمار بود. از نرم افزار SPSS برای آنالیز داده ها و از نرم افزار Eviews برای برآورد مدل OLS استفاده گردید.
یافته ها
هر بیمار بستری در بیمارستان، صرف نظر از نوع بیمارستان، به ازای دریافت مراقبت به طور میانگین 327 هزار تومان به بیمارستان به صورت رسمی، و 60 هزار تومان به کارکنان آن به صورت غیررسمی پرداخت کرده است. میانگین پرداخت به پزشکان 503 (با انحراف معیار 552)، پرستاران 20 (با انحراف معیار 13) و به سایر کارکنان 16 (با انحراف معیار 16) هزار تومان به ازای افراد دریافت کننده می باشد. همچنین متغیرهای نوع بیمارستان، محل سکونت، اقدام درمانی و درآمد خانوار به عنوان عوامل موثر بر حجم پرداخت غیررسمی شناسایی شدند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه که نشان از حجم بالای پرداخت غیررسمی دارد و با توجه به اثرات منفی شدید این پرداخت ها بر عدالت و حاکمیت خوب، سیاست گذاران بایستی بر این موضوع و وسیله ای برای تضعیف این عمل تمرکز کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
313 تا 321
لینک کوتاه:
magiran.com/p1432134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!