ارتباط سبک تصمیم گیری و یادگیری خود راهبر در دانشجویان هوشبری

پیام:
چکیده:
مقدمه
یادگیری خود راهبر مهارتی ضروری برای آموزش نوین بوده و میتواند بهوسیله شیوه های گوناگون تصمیم گیری افراد تحت تاثیر قرار گیرد. این مطالعه ارتباط سبک های مختلف تصمیمگیری و یادگیری خودراهبر را در دانشجویان هوشبری مورد بررسی قرار داده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی همبستگی، بر روی 147 نفر از دانشجویان هوشبری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد که به روش سرشماری انتخاب شده بودند در تابستان سال 1393 انجام شد. از پرسشنامه های سبک های تصمیم گیری عمومی بروس و اسکات و خودراهبری در یادگیری چنگ و همکاران استفاده شد. روایی آنها با استفاده از روایی محتوا تایید و پایایی آنها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 74/ 0 و 94/ 0 برآورد گردید. پرسشنامه ها به شیوه خود گزارشی توسط دانشجویان تکمیل و داده ها با استفاده از آزمونهای کای دو، من- ویتنی، کروسکالوالیس و ضریب همبستگی اسپیرمن و بهوسیله نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری در این مطالعه 05/ 0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد شرکتکننده در مطالعه 66/ 8± 38/ 25 بود و اکثر مشارکت کنندگان را دانشجویان خانم (7/ 85%) تشکیل میدادند. سبک تصمیم گیری غالب در بیشتر افراد سبک منطقی و بعد غالب در یادگیری خودراهبر، انگیزه یادگیری بود. نمرات تمامی ابعاد تصمیم گیری و یادگیری خودراهبر، به استثنای سبک تصمیم گیری شهودی و بعد ارتباطات بین فردی در دو جنس، تفاوت معنی داری داشت. یادگیری خودراهبر با سبک تصمیم گیری منطقی همبستگی مثبت (644/ 0) و با سبک های اجتنابی (680/ 0-) و آنی (707/ 0-) همبستگی منفی معنی دار داشت و سبک تصمیم گیری منطقی با سبک های تصمیم گیری اجتنابی (345/ 0-) و آنی (675 /0-) همبستگی منفی معنی دار داشت.
بحث و نتیجه گیری
سبک تصمیمگیری منطقی قویترین ارتباط را با یادگیری خودراهبر در دانشجویان تحت مطالعه داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1437759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!