ارتباط آگاهی و عملکرد پرستاران در خصوص به کارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار

پیام:
چکیده:
مقدمه
توانایی برقراری ارتباط موثر یکی از مهمترین و اصلی ترین مهارتهای لازم برای ارائه دهندگان خدمات در سیستم بهداشت و درمان محسوب می شود. بهره گیری از متخصصین سلامتی یکی از راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار است که منجر به درک و عملکرد بهتر بیماران در خصوص اطلاعات و دستورالعمل های ارائه شده به آنها میشود. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی سطح آگاهی پرستاران از مفهوم سواد سلامت و نحوه عملکرد آنها در خصوص به کارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار و بررسی ارتباط این دو مقوله با یکدیگر می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی-مقطعی در سه ماهه اول سال 1393 با روش نمونه گیری تصادفی ساده بر روی 148 پرستار شاغل در بیمارستان آموزشی الزهرا شهر اصفهان انجام شد. سطح آگاهی و عملکرد پرستاران در خصوص سواد سلامت و به کارگیری راهبردهای مرتبط با آن در آموزش به بیمار توسط پرسشنامهای که توسط محققین طراحی و اعتبار سنجی شده بود مورد بررسی قرار گرفت. ات جمعآوریشده استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار آری SPSS نسخه 17 رد و ار .
یافته ها
میانگین نمره آگاهی پرستاران در خصوص سواد سلامت و راهبردهای مرتبط با آن 1/ 2 ± 89/ 5 از 14 به دست آمد که نشاندهنده آگاهی ضعیف پرستاران در این زمینه بود. میانگین نمره عملکرد آنان نیز در خصوص بهکارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار 47/ 3 ± 74 /21 بود. پرستاران با آگاهی بیشتر، بیش از سایرین به استفاده از راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار مبادرت میورزیدند. همچنین بین سطح آگاهی پرستاران در حیطه اطلاعات پای های سواد سلامت و آگاهی از استانداردها برای طراحی رسانه های مکتوب برای بیماران با سواد سلامت ناکافی و عملکرد آنها ارتباط آماری معناداری مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که در مجموع سطح آگاهی پرستاران در خصوص سواد سلامت پایین بوده و عملکرد مناسبی جهت به کارگیری راهبردهای سواد سلامت در آموزش به بیمار که نقش بسیار موثری بر اثربخشی آموزش ها خواهد داشت، ندارند. از آنجا که پرستارانی که آگاهی بهتری در زمینه سواد سلامت داشتند در عرصه عمل بیش از سایرین از راهبردهای سواد سلامت، در آموزش به بیماران استفاده مینمودند لذا برگزاری دوره های آموزشی جهت توانمندسازی و آشنایی پرستاران با مفهوم سواد سلامت و نقش موثر آن در آموزش به بیمار ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1437763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!