نتایج بالینی آزادسازی آرتروسکوپیک شانه منجمد اولیه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری شانه منجمد (Frozen shoulder) یکی از بیماری های شایع شانه است که مشخصه آن محدودیت حرکت در شانه و درد می باشد. در درمان این بیماران از روش های مختلف درمانی غیر جراحی و جراحی استفاده می شود. با توجه به شیوع این مشکل در گروه فعال جامعه و نیاز به بازگشت سریعتر آنها به ورزش و فعالیت های روزمره و نیز نتایج بسیار متنوع ناشی از تحقیقات مشابه، این مطالعه به منظور بررسی نتایج بالینی آزادسازی آرتروسکوپیک شانه منجمد اولیه انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی کلیه بیماران مبتلا به شانه منجمد اولیه که به درمانگاه بیمارستان باهنر و شفا کرمان مراجعه نمودند، انجام شد. پس از اینکه درمان حمایتی اولیه ناموفق بود، کاندید عمل شدند. ابتدا فرمهای ASES (امتیاز100-0) و Simple shoulder test (پرسشنامه12سوالی) برای آنها پر شده سپس تحت عمل جراحی ریلیز آرتروسکوپیک قرار گرفتند. در مراجعات بعدی بیماران 3 ماه بعد و 12 ماه بعد مجددا تحت معاینه قرار گرفته و فرم های ASES وSimple shoulder Test برای آنها پر گردید.
یافته ها
در این مطالعه در نهایت 15 نفر با میانگین سنی 12/01±50/57 سال شرکت کردند که میانگین پرسشنامه SST بعد از جراحی (1/05±10/98) از میانگین نمره قبل از جراحی (0/98±10/21) به طور معنی داری بیشتر بود (0/034 p=) همچنین افراد دوازده ماه بعد از انجام جراحی عملکرد بهتری نسبت به سه ماه بعد از عمل داشتند (0/014 p=). میانگین نمره پرسشنامه ASES بعد از انجام جراحی به طور معنی داری بیشتر از همان نمره قبل از جراحی بود (0/007 p=). همچنین میانگین ASES دوازده ماه پس از جراحی به طور معنی داری بیشتر از سه ماه پس از جراحی بود (0/019 p=).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج انجام این روش جراحی در بهبود بخشدین درد، بازگشت سریعتر به فعالیت روزانه، بهبود دامنه حرکات و به طور کلی بازگشت به فعالیت موثر و مولد موفقیت آمیز است. ضمن اینکه امکان تشخیص و در صورت امکان درمان همزمان مشکلات مفصل شانه را فراهم می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1437773 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!