مداخلات درمانی در زنان با مشکلات ارگاسم در بستر ایرانی: مرور نقادانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تا کنون مداخلات درمانی قابل توجهی در حل مشکلات ارگاسمیک زنان معرفی شده است. از آنجایی که ارگاسم پدیده ایی فرا بیولوژیکی و آموختنی است، نیاز به درمانگرانی می باشد که بتوانند متناسب ترین درمانها را باتوجه به فرهنگ وبستر جامعه خود انتخاب نمایند.

هدف

هدف از این مرور نقادانه، بررسی چالش های مداخلات موجود در حل مشکل ارگاسمیک زنان به منظور انتخاب درمانهای کلینیکی موثر و متناسب با بستر جامعه ایرانی می باشد.

مواد و روش ها

در این تحقیق جستجوی گسترده و جامعی در بانکهای اطلاعاتی الکترونیکی از سال 1970تا 2014 با استفاده از PubMed, Embase, Medline, PsychINFO, Cochrane CINAHL, “pearl-growing‟ techniques. Google Scholar hand-searching keyguidelines به منظور شناسایی مداخلات درمانی زنان دارای مشکلات ارگاسمیک انجام گردید. ترکیبی از کلمات کلیدی متفاوت مانند "ارگاسم" یا "ارگاسمیک"، "اختلالات جنسی زنان" یا انورگاسمیا در زنان یا اختلالات ارگاسمیک در زنان"، "اختلالات ارگاسم و درمان"، "ارگاسم و مداخله "استفاده شد. موارد انتخاب مقالات بر اساس مداخلات کلینیکی که بر اختلالات ارگاسمیک زنان متمرکز بود انجام گردید.

نتایج

تعداد قابل توجهی از این مداخلات (90درصد) غیردارویی و بقیه انها دارویی بوده است. خود ارضایی بیشترین و شایعترین روش پیشنهادی در رابطه مشکلات ارگاسمیک بوده است. در بازبینی اکثر درمانها، روش های زوج درمانی، آموزش مهارتهای جنسی و سکس درمانی به نظر متناسب ترین درمانهای قابل استفاده در مراکز و کلینیکهای ایران می باشد.

نتیجه گیری

از آنجایی که تعداد زیادی ازمداخلات درمانی بر رفتارها وعملکرد جنسی فرد تاکید داشتند، برای محققین این مطالعه مهم بود که مداخلات درمانی مشکلات ارگاسم متناسب با فرهنگ و حساسیت های مذهبی انتخاب شوند. گروه های تخصصی در زمینه بهداشت و امورات جنسی لازم است که حساسیت های لازمه را جهت استفاده از درمانهای مناسب فرهنگی برای زنان ایرانی داشته باشند. با توجه به نتایج این مطالعه پروتکل جامعه نگر بومی با حساسیتهای فرهنگی جهت غربالگری، ارزیابی و درمان مشکلات ارگاسمیک زنان در ایران پیشنهاد می شود.

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
403
لینک کوتاه:
magiran.com/p1438280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!