مقایسه تعویض کامل یک طرفه و دوطرفه مفصل زانو از دیدگاه عملکردی

پیام:
چکیده:
هدف
تعویض کامل مفصل زانو بهترین پیشنهاد درمانی برای مرحله انتهایی استئوآرتریت پیشرفته است که موجب بهبود قابل توجه درد، عملکرد و کیفیت زندگی بیماران می شود. از آن جایی که در بسیاری از موارد هر دو زانوی فرد بیمار کاندید تعویض مفصل هستند، جراحی همزمان یا متوالی دو زانو، یکی از چالش های پیش رو است. هدف از مطالعه حاضر مقایسه این دو روش بر اساس ظرفیت های عملکردی بیماران مبتلا به استئوآرتریت بود.
روش بررسی
25 بیمار مبتلا به استئوآرتریت اولیه پیشرفته زانو که کاندید جراحی تعویض کامل دوطرفه مفصل بودند، با توجه به ترجیح بیماران در دو گروه یکطرفه (3 مرد و 9 زن) و دوطرفه (3 مرد و 10 زن) قرار گرفتند. پرسش نامه پیامدهای استئوآرتریت و صدمات زانو KOOS)) برای ارزیابی عملکرد بیماران پیش و 6 هفته پس از جراحی و برنامه توانبخشی مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
یافته ها نشان داد که نمرات KOOS دو گروه چه پیش و چه پس از جراحی تفاوت قابل توجهی نداشتند. این در حالی است که هر دو گروه پس از جراحی و توانبخشی پس آن، پیشرفت قابل توجهی داشتند (p<0.01 برای هر دو گروه و تمام خرده مقیاس های KOOS).
نتیجه گیری
جراحی تعویض کامل مفصل زانو و توانبخشی پس از آن می تواند باعث افزایش عملکرد بیماران مبتلا به استئوآرتریت اولیه پیشرفته زانو شود؛ اما دو پروتکل یک طرفه و دو طرفه جراحی از دیدگاه عملکردی تفاوتی با یکدیگر ندارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p1441566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!