جداسازی و شناسایی قارچ های اندومیکوریزی موجود در ریزوسفر درختان بادام (Amygdalus scoparia Spach) در جنگل های زاگرس (مطالعه موردی: ذخیره گاه جنگلی کلم در استان ایلام)

پیام:
چکیده:
این تحقیق به منظور شناسایی قارچ های میکوریزی با درختان بادام (Amygdalus scoparia) در ذخیره گاه جنگلی کلم در استان ایلام، انجام شد. بدین منظور در ریزوسفر درختان بادام نمونه های خاک از عمق 0-30 سانتی متری تهیه شد. آنگاه نمونه های خاک پس از انتقال به آزمایشگاه در هوای آزاد خشک شده و بعد اسپور قارچ ها به روش الک تر و سانتریفیوژ جدا شد. پس از استخراج اسپور قارچ ها، اسلایدهای دائمی تهیه گردید و قارچ ها با استفاده از ویژگی های مرفولوژیکی شناسایی شدند. در این مطالعه، 13 گونه قارچ میکوریز آربوسکولار متعلق به هفت جنس: Funneliformis، Acaulospora،Gigaspora، Septoglomus، Diversispora، Claroideoglomusو Rhizophagus در ریزوسفر بادام شناسایی شدند که جنس Rhizophagus با 8/30 درصد، جنس غالب در منطقه بود. علاوه بر این گونه های Funneliformis caledonius، F. mosseae، Rhizophagus intraradices، R. fasciculatus، R. clarum، Claroideoglomus drummondii و Gigaspora gigantea بیشترین فراوانی و گونه ی C. etunicatumکمترین فراوانی را در ریزوسفر بادام داشتند. همچنین بیشترین فراوانی اسپور قارچ، متعلق به گونه Funneliformis mosseaeبود.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1445040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!