اثر تزریق GnRH، hCG و AD3E بر بازده تولیدمثل، متابولیت ها و پروژسترون خون گاوهای شیری پرتولید در فصل تابستان

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعاتی: تزریق برخی هورمون ها و مکمل های آنتی اکسیدانی ممکن است بازده تولیدمثل گاوهای شیری را در فصل تابستان بهبود بخشد.
هدف
این مطالعه به منظور بررسی استراتژی های بهبود باروری گاوهای شیری پس از تلقیح مصنوعی در فصل تابستان با استفاده از ترکیبات هورمونی و آنتی اکسیدانی انجام شد.
روش کار
از 100 راس گاو شیری چند شکم زایش و آماده برای اولین نوبت تلقیح در چهار گروه آزمایشی 1- شاهد (بدون تزریق هورمون و ویتامین)، 2- تزریق AD3E همزمان با تلقیح مصنوعی (AD3E)، 3- تزریق GnRH همزمان با تلقیح مصنوعی و hCG بفاصله 11 روز پس از تلقیح مصنوعی (GnRH+hCG)، 4- تزریق AD3E و GnRH همزمان با تلقیح مصنوعی و تزریق hCG بفاصله 11 روز پس از تلقیح مصنوعی (GnRH+AD3E+hCG) استفاده شد. ویتامین AD3E به میزان 25 میلی لیتر (هر میلی لیتر حاوی 50000 واحد ویتامین A، 10000 واحد ویتامین D3 و 20 میلی گرم ویتامین E)، GnRH به میزان 5 میلی لیتر (معادل 25 میکروگرم آلارین استات) و hCG به میزان 1500 واحد تزریق شد. خونگیری از گاوها در روزهای 11، 15 و 19 پس از تلقیح انجام شد.
نتایج
داده های این آزمایش نشان داد که گاوهای دریافت کننده ویتامین AD3E روزهای باز بیشتر و به تعداد تلقیح بیشتری به ازای آبستنی نیاز داشتند (05/ 0>P). نرخ آبستنی تجمعی تنها در سرویس دوم و به فاصله 120 روز پس از زایمان به طور معنی داری (05 /0>P) تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار گرفت و گاوهای دریافت کننده AD3E نسبت به دیگر گروه ها شرایط نامناسب تری داشتند. غلظت پروژسترون سرم گاوهای آبستن در روز 19 پس از تلقیح به طور معنی داری (P<0.05) در گروه دریافت کننده GnRH+hCG بیشتر از دیگر گروه های آزمایشی بود. تزریق GnRH+hCG موجب کاهش غلظت کلسترول و (VLDL (P<0.05 شد، اما در این گاوها غلظت گلوکز، پروتئین کل و آلبومین سرم خون بطور معنی داری (P<0.05) بیشتر از گروه AD3E بود.
نتیجه گیری نهایی: تزریق AD3E به گاوهای پرتولید آماده تلقیح در فصل تابستان اثر منفی بر بازده تولید مثل آنها داشت. تزریق هورمون های GnRH و hCG هرچند فراسنجه های تولید مثل را چندان تحت تاثیر قرار نداد، اما تاثیر مثبتی بر برخی پارامترهای بیوشیمیایی خون داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1449113 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!