بررسی شرایط بهینه رشد و ارزش غذایی دو ریزجلبک بومی، هماتوکوکوس و دسمودسموس کوناتئوس در محیط های کشت مختلف

پیام:
چکیده:
مقدمه
تعیین بهینه شرایط کشت یک جلبک تک سلولی با استفاده از محیط های کشت ضروری از مهم ترین ملزومات کشت صنعتی یک جلبک است. دو ریزجلبک هماتوکوکوس و دسمودسموس کوناتئوس جزو ریزجلبک های مهم آب شیرین با کاربرد صنعتی بالا هستند که به تازگی از آب های داخلی استان آذربایجان غربی جداسازی شدند.
مواد و روش ها
به منظور تعیین بهترین محیط کشت برای این دو گونه تاثیر پنج محیط کشت مختلف (BM، RM، OHM، BBM و CHU) بر رشد، محتوای اسید چرب و پروتئین این دو گونه در یک دوره 12 روزه بررسی شد. برای تعیین نرخ رشد، تراکم سلولی و زمان دو برابر شدن جمعیت ریزجلبکی، شمارش جلبک ها به شکل روزانه و با استفاده از لام هموسیتومتری انجام گرفت. در مرحله سکون ریزجلبک ها به منظور تعیین میزان اسیدهای چرب و پروتئین برداشت شدند.
نتایج
نتایج این پژوهش بالاترین میزان تراکم سلولی (105×68 /0 ± 9 /18 سلول در میلی لیتر) و میزان رشد ویژه (06/ 0 ± 16/ 0 در روز) را در ریزجلبک هماتوکوکوس در محیط کشت OHM نشان داد. این بررسی نشان داد بیشینه تراکم سلولی (105×11/ 1 ± 31 /21 سلول در میلی لیتر) و بالاترین میزان رشد ویژه (06/ 0 ± 17/ 0 در روز) دسمودسموس کوناتئوس در محیط کشت RM حاصل می شود. علاوه بر این بیش ترین میزان اسیدهای چرب چند غیراشباع و n−3/ n−6 در هر دو ریز جلبک در محیط کشت BBM به دست آمد.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده، بین ارزش غذایی ریز جلبک از نظر محتوای اسیدهای چرب و میزان رشد ارتباط چندانی مشاهده نشد و به نظر می رسد مسیر مکانیسم رشد جلبک ها در تعادل با ارزش غذایی آن ها نیست و مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است. هرچند با استفاده از محیط کشت BBM برای این دو ریز جلبک می توان به نرخ رشد کمابیش مناسب و ارزش غذایی کافی دست پیدا کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1449155 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!