بررسی رابطه بین استرس شغلی، فرسودگی شغلی و در گیری شغلی با رضایت شغلی در بین کارکنان بهزیستی استان گیلان

پیام:
چکیده:
هدف
هدف از انجام تحقیق بررسی رابطه بین استرس شغلی، فرسودگی شغلی و در گیری شغلی با رضایت شغلی در بین کارکنان بهزیستی استان گیلان می باشد.
روش
روش انجام تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که جامعه آماری موردنظر کلیه ی کارکنان بهزیستی استان گیلان که در ادرات بهزیستی مختلف شهر ستان های این استان گیلان حضور دارند. که بر حسب نمونه گیری تصادفی منظم تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه استرس شغلی اسیپو(1987) پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت و هیولین (1969) پرسشنامه درگیری شغلی کانونگو (1982) پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ و جکسون(2001) استفاده شد.
یافته ها
نتایج ضریب رگرسیون نشان می دهد که استرس شغلی و فرسودگی شغلی، رضایت شغلی راپیش بینی کند. بین متغیر استرس شغلی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد. (01/ 0>P).بین متغیر بارکاری با رضایت شغلی رابطه وجود دارد (01/ 0>P).بین متغیر بی کفایتی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/ 0>P)..بین متغیر دوگانگی نقش با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/ 0>P). بین متغیر محدوده نقش با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/ 0>P). بین متغیر مسئولیت با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/ 0>P).. بین محیط فیزیکی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.بین متغیر درگیری شغلی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/ 0>P). بین متغیر ماهیت کار با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/ 0>P)..بین متغیر سرپرستی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.بین متغیر رابطه با همکار با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/ 0>P).بین متغیر ارتقا با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.بین متغیر حقوق و شرایط کار با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.بین متغیر فرسودگی شغلی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد(01/ 0>P). بین متغیر عدم موفقیت با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.بین متغیر خستگی هیجانی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد (01/ 0>P).بین متغیر مسخ شخصیت با رضایت شغلی رابطه وجود دارد (01/ 0>P).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج فصل چهارم باید گفت از آنجا که یکی از وظایف مهم مدیران در سازمان ها، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان و فراهم نمودن زمینه های رشد و شکوفایی آنان است، این مسئله مدیران را ناگریز می سازد تا محیط درونی و بیرونی حاکم بر سازمان را به گونه ای شکل دهند تا اهداف مناسب برای ارضای نیاز کارکنان را انتخاب نموده و برای ایجاد رضایت شغلی در کارکنان گام بردارند. برای ایجاد انگیزش، لازم است که نیازها شناسایی و در جهت ارضای آنها تلاش شود. چالش اصلی یک سازمان ایجاد تعادل میان اهداف کلی و مشخص آن سازمان و ارزش های شخصی کارکنان است. بنابراین رضایت شغلی محصول مشارکت و نتیجه رابطه متقابل (تعامل) فرد با موقعیتی است که در آن قرار می گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!